Home » Știință » Toate bananele sunt radioactive. Ce înseamnă asta?

Toate bananele sunt radioactive. Ce înseamnă asta?

Publicat: 10.11.2022

Radiațiile există în aproape tot ce ne înconjoară, însă informațiile pe care le cunoaștem, la scară largă, despre ele sunt puține. Specialiștii spun că, deși expunerea îndelungată la acestea poate avea efecte negative, totuși, în domenii precum medicina, radiațiile sunt extrem de utile. Chiar și bananele sunt radioactive.

Dar este adevărat că, practic, tot ceea ce ne înconjoară este radioactiv, chiar și alimentele pe care le consumăm? Poate ați auzit că bananele sunt ușor radioactive, dar ce înseamnă asta de fapt? Și în ciuda faptului că nu suntem supereroi, sunt și corpurile umane radioactive?

Ce sunt radiațiile?

Radiația este energia care călătorește dintr-un punct în altul, fie sub formă de unde, fie sub formă de particule. În fiecare zi suntem expuși la radiații din diverse surse naturale și artificiale, conform Science Alert.

Radiațiile cosmice de la Soare și din spațiul cosmic, radiațiile din roci și din sol, precum și radioactivitatea din aerul pe care îl respirăm și din alimentele și apa noastră sunt toate surse de radiații naturale.

Toate bananele sunt radioactive

Bananele sunt un exemplu obișnuit de sursă naturală de radiații. Acestea conțin niveluri ridicate de potasiu, iar o cantitate mică din acesta este radioactivă.

Dar nu este nevoie să renunțați la smoothie-ul de banane – cantitatea de radiații este extrem de mică și mult mai mică decât „radiația de fond”, naturală, la care suntem expuși în fiecare zi, potrivit Sarei Loughran, Director Radiation Research and Advice (ARPANSA) și profesor asociat adjunct la Universitatea din Wollongongong (UOW).

Surse artificiale de radiații

Printre sursele artificiale de radiații se numără tratamentele medicale și razele X, telefoanele mobile și liniile electrice. Există o concepție greșită comună conform căreia sursele artificiale de radiații sunt mai periculoase decât radiațiile naturale. Cu toate acestea, acest lucru pur și simplu nu este adevărat.

Nu există proprietăți fizice care fac ca radiațiile artificiale să fie diferite sau mai dăunătoare decât cele naturale. Efectele nocive sunt legate de doză, și nu de locul de unde provine expunerea.

Rolul radiațiilor în medicină

Imagistica medicală utilizează tehnici de radiații ionizante, cum ar fi razele X și tomografia computerizată, precum și tehnici de radiații neionizante, cum ar fi ultrasunetele și imagistica prin rezonanță magnetică ( IRM).

Aceste tipuri de tehnici de imagistică medicală le permit medicilor să vadă ce se întâmplă în interiorul corpului și conduc adesea la diagnostice mai timpurii și mai puțin invazive. Imagistica medicală poate ajuta, de asemenea, la excluderea unor boli grave.

De asemenea, radiațiile pot ajuta la tratarea anumitor afecțiuni – pot distruge țesutul canceros, pot micșora o tumoare sau chiar pot fi folosite pentru a reduce durerea.

Inelele copacilor oferă noi informații despre „furtunile” de radiații cosmice