Home » Stiinta » NASA a detectat primele radiații X dinspre Uranus

NASA a detectat primele radiații X dinspre Uranus

Mihaela STOICA 04.06.2021
Credit foto: NASA

Primele radiații X emise de Uranus au fost înregistrate datorită Observatorului de raze X Chandra al NASA. A șaptea planetă din Sistemul Solar este considerată, alături de Neptun, unul dintre cei doi giganți de gheață. Până acum au fost singurele două planete dinspre care nu au fost detectate raze X.

Un studiu publicat recent în Journal of Geophysical Research Space Physics a analizat trei observații efectuate de Chandra în ultimii 19 de ani. Prima datează din 7 august 2002, iar celelalte două din perioada 11-12 noiembrie 2017. Observațiile mai vechi arătau un semnal, însă cea mai recentă analizare a datelor arată că semnalul ar putea sugera o explozie.

Chiar dacă trei observații nu înseamnă mult, oferă o nouă perspectivă asupra lui Uranus.

Echipa de astrofizicieni consideră că majoritatea radiațiilor X văzute nu provin de la Uranus, însă unele ar putea. Sursa principală a acestei lumini este Soarele. La fel cum atmosfera Pământului împrăștie lumină vizibilă, la fel și atmosfera planetelor gigantice din Sistemul Solar, de exemplu Jupiter și Saturn, emană razele X.

Cercetătorii cred că același proces se întâmplă și pe Uranus. Dar s-ar putea să mai fie ceva. Există indicii că unele dintre razele X observate nu sunt pur și simplu împrăștiate de Soare, ci sunt produse de planetă.

Inelele lui Uranus ar putea emite raze X

O posibilă sursă ar putea fi inelele lui Uranus formate din particule întunecate între câțiva microni până la o fracțiune de metru. Inelele lui Saturn emit raze X, deci ar putea să se întâmple același lucru și cu cele ale lui Uranus.

Alternativa este aurora boreală. Luminile nordice și sudice nu sunt exclusive pentru Pământ, fiind produse de electronii care lovesc atmosfera. Pe Jupiter, atomii și moleculele încărcate creează un efect similar. Nu se știe care este mecanismul exact din spatele aurorelor lui Uranus. Ar putea fi un indiciu esențial pentru a înțelege mai bine această planetă misterioasă, potrivit IFL Science.

Mișcarea lui Uranus este mult mai complicată decât a altor planete din Sistemul Solar. Orbitează în lateral, astfel încât ziua și noaptea nu au loc în timp ce planeta se rotește pe axa sa. Acest lucru este determinat de un posibil impact colosal din trecutul său. Și câmpul său magnetic este ciudat deoarece nu trece prin centrul planetei, ca pe Pământ. Este puțin înspre margine și indică într-o direcție complet diferită în comparație cu axa sa de rotație.

Astrofizicienii vor trebui să desfășoare mai multe observații pentru a înțelege de unde provin exact razele X de la Uranus.

Fenomen STRANIU detectat pe planeta Uranus. Este prezent şi pe Pământ