Home » Știință » Un tip de vaccin COVID-19 ajută la tratarea cancerului nazofaringian

Un tip de vaccin COVID-19 ajută la tratarea cancerului nazofaringian

Publicat: 15.11.2022

Clinicienii au fost îngrijorați de faptul că vaccinurile COVID-19 ar putea să diminueze eficacitatea medicamentelor utilizate pentru tratarea cancerului nazofaringian, un tip de cancer care afectează gâtul, însă un nou studiu arată contrariul: Un tip de vaccin COVID-19 ajut, de fapt, la tratament.

Cancerul nazofaringian este adesea tratat cu imunoterapia cunoscută sub numele de terapie anti-PD-1, care blochează receptorii PD-1 de pe suprafața celulelor imunitare a căror sarcină este să combată invadatorii.

Blocarea acestor receptori eliberează celulele imunitare, dar celulele canceroase cooptează acești receptori pentru a opri în mod eficient sistemele naturale de apărare ale organismului împotriva tumorilor, conform Science Alert.

Cum interacționează vaccinul împotriva COVID-19 cu tratamentul pentru combaterea cancerului nazofaringian?

Vaccinarea împotriva COVID-19 stimulează răspunsul imunitar al organismului prin intermediul acelorași căi de semnalizare celulară, spun oamenii de știință într-o cercetare publicată în Annals of Oncology. Aceștia au vrut să știe însă și cum ar putea interacționa vaccinurile COVID-19 cu acest tip de tratament împotriva cancerului, datorită similitudinilor dintre medicamente.

„Era de temut că vaccinul nu ar fi compatibil cu terapia anti-PD-1. Acest risc este valabil mai ales pentru cancerul nazofaringian, care, la fel ca și virusul SARS-CoV-2, afectează tractul respirator superior”, spune cercetătorul în bioinformatică Jian Li de la Universitatea din Bonn, Germania.

Celulele imunitare rezultate în urma vaccinării, un posibil combatant al tumorii

Echipa a analizat înregistrările a peste 1.500 de pacienți tratați pentru cancer nazofaringian din 23 de spitale. Din această cohortă, 373 de persoane fuseseră vaccinate cu vaccinul SinoVac COVID-19 utilizat în China înainte de a începe tratamentul împotriva cancerului.

„În mod surprinzător, aceștia au răspuns semnificativ mai bine la terapia anti-PD-1 decât pacienții nevaccinați. În plus, aceștia nu s-au confruntat mai des cu efecte secundare severe”, spune Christian Kurts, imunolog la Universitatea din Bonn.

Potrivit imunologului Kurts, nu se știe încă de ce pacienții vaccinați împotriva COVID-19 au răspuns mai bine tratamentului pentru cancerul nazofaringian decât cei nevaccinați; Acesta a precizat că sunt necesare mai multe cercetări care să evalueze procesele biologice și chimice care îi determină pe pacienții vaccinați cu SinoVac să răspundă mai bine la terapia anti-PD-1.

„Presupunem că vaccinarea activează anumite celule imunitare, care apoi atacă tumora”, spune Qi Mei, cercetător în domeniul cancerului la Spitalul Universitar Shanxi din China.

Specialiștii precizează că datele se referă doar la un singur tip de vaccin și la un singur tip de cancer

Datele cercetării sunt relevante doar în cazul cancerului nazofaringian și doar în raport cu un singur tip de vaccin, respectiv SinoVac, spun specialiștii.

În timp ce cancerul nazofaringian este rar în țări precum SUA și Marea Britanie, acesta este foarte răspândit în țările din Asia de sud-est și în sudul Chinei. Oamenii de știință cred că utilizarea frecventă a aerului condiționat și factorii nutriționali ar putea juca un rol, iar acesta a fost, de asemenea, legat de virusul Epstein-Barr.

În Taiwan, boala este în prezent una dintre principalele cauze de deces în rândul bărbaților tineri, iar speranța este că această legătură între eficacitatea îmbunătățită a tratamentului și vaccinarea COVID-19 ar putea ajuta la dezvoltarea unor metode mai bune de combatere a cancerului.

„Studiile viitoare sunt justificate pentru a elucida mecanismele de bază. Asocierea vaccinării COVID-19 cu o eficacitate sporită a terapiei anti-PD-1 cu chimioterapie în cancerul nazofaringian metastatic este interesantă, dar trebuie validată într-un studiu de cohortă mai mare”, scriu cercetătorii în lucrarea publicată.

Produsele pentru îndreptarea părului, asociate cu un risc crescut de cancer uterin