Home » Știință » Molecula care stă la baza originii vieții, cheia în tratarea cancerului

Molecula care stă la baza originii vieții, cheia în tratarea cancerului

Sursa foto: Shutterstock
Publicat: 01.11.2022

ARN-ul, molecula care a dat naștere vieții, s-a dovedit a fi esențială pentru repararea materialului genetic uman și pentru prevenirea mutațiilor care ar putea duce la apariția cancerului.

Progrese recente în cercetare, precum cele publicate de echipa de cercetători a lui Daniel Gómez Cabello de la Universitatea din Sevilla, propun acest compus ca țintă terapeutică pentru dezvoltarea unor strategii adaptate pentru tratarea cancerului.

Enzima ARN-polimerază, mașina de producere a ARN-ului în celule, este esențială pentru repararea ruperilor din ADN-ul uman în mod sigur și fiabil.

Producția de ARN este esențială pentru celulele sănătoase, dar mai ales pentru celulele tumorale, care au nevoie de o activitate mult mai mare a acestei enzime pentru a se dezvolta necontrolat.

Studiul, publicat în Nature, a arătat că inhibarea sintezei ARN cu compusul THZ1 și cu analogi după terapii care provoacă rupturi ale ADN-ului, cum ar fi radioterapia, crește foarte mult sensibilitatea celulelor tumorale la moarte.

Molecula esențială pentru repararea materialului genetic uman

„Acest studiu oferă indicii despre cum să îmbunătățim terapiile convenționale și să obținem o rată de succes mai mare cu tratamentele. Deși mai este încă un drum lung de parcurs pentru a putea utiliza acești inhibitori ai ARN polimerazei în mediul clinic, în prezent sunt în curs de desfășurare studii clinice bazate pe această enzimă pentru tratarea cancerului”, a explicat cercetătorul principal, Daniel Gómez-Cabello.

„Sporirea cunoștințelor privind modul de utilizare a acestor compuși într-o manieră mai sigură și mai adaptată ne permite să abordăm cât mai bine tratamentul cancerului”, a adăugat cercetătoarea Diana Aguilar-Morante, co-autor al studiului.

Această cercetare a Institutului Biomedical din Sevilla și a Universității din Sevilla, în colaborare cu Societatea daneză de cancer, a fost publicată în revista Nature Communications.

Ambii cercetători se întorc din Danemarca în Spania și au putut să își continue cercetările datorită contractelor finanțate de Guvernul Andaluz și de Asociația spaniolă împotriva cancerului (AECC).

Molecula care permite viața, instrument pentru tratarea bolilor?

În prezent, acești cercetători lucrează la mecanismele prin care ARN-ul, molecula care permite viața, poate servi ca instrument pentru tratarea bobolilor

„După ce vom observa că inhibarea selectivă a producției de ARN sporește utilitatea radioterapiei în celulele canceroase și nu afectează în mod drastic restul celulelor, vom începe să cercetăm acest lucru în diferite tipuri de cancer, cum ar fi glioblastomul și neuroblastomul pediatric”, a comentat Diana Aguilar-Morante.

„În acest moment, provocarea noastră va fi să îmbunătățim eficiența acestor noi inhibitori ai producției de ARN și să reducem efectele secundare care pot apărea la pacienții cu cancer”, a declarat Gómez-Cabello.

S-a demonstrat că ARN-ul, molecula care a dat naștere vieții, este esențial pentru repararea materialului genetic uman și pentru prevenirea mutațiilor care ar putea duce la apariția cancerului. Progresele recente în cercetare, precum cele publicate de echipa de cercetare a lui Daniel Gómez Cabello de la Universitatea din Sevilla, propun acest compus ca țintă terapeutică pentru dezvoltarea unor strategii adaptate pentru tratarea cancerului.

Noi abordări în tratamentul cancerului?

Studiul a arătat că inhibarea sintezei ARN cu compusul THZ1 și cu analogi după terapii care provoacă rupturi ale ADN-ului, cum ar fi radioterapia, crește foarte mult sensibilitatea celulelor tumorale la moarte.

„Acest studiu oferă indicii despre cum să îmbunătățim terapiile convenționale și să obținem o rată de succes mai mare cu tratamentele”, a explicat cercetătorul principal, Daniel Gómez-Cabello, potrivit EurekAlert.

Produsele pentru îndreptarea părului, asociate cu un risc crescut de cancer uterin