Home » Știință » Cel mai bun an din istoria omenirii pentru explorarea Universului. Imaginile anului 2022!

Nebuloasa Carina, văzută de Webb. Credit foto: NASA, ESA, CSA, and STScI
Publicat: 31.12.2022

Cu toate momentele de tristețe și crizele sale, 2022 a fost de departe cel mai bun an pentru observarea spațiului din istoria omenirii.

Odată cu lansarea Telescopului Spațial James Webb, astronomii au putut observa mai bine ca niciodată Universul, obținând fotografii de o claritate fără egal, cu galaxii vechi de 13 miliarde de ani. Însă Webb nu a fost singurul instrument care ne-a ajutat anul acesta.

Telescoapele spațiale veterane, precum Hubble, și-au continuat munca și au dezvăluit cele mai spectaculoase secrete ale spațiului cosmic, în timp ce locuitorii de pe Pământ au surprins aurore, furtuni solare și alte minuni vizibile cu ochiul liber. Așadar, iată imaginile anului 2022 cu spațiul cosmic:

1. Stâlpii Creației, așa cum nu au mai fost văzuți

Situați la 6.500 de ani-lumină depărtare de Terra, „Stâlpii Creației” sunt o întindere vastă de gaz și praf din Nebuloasa Acvila (sau Messier 16).

Stâlpii sunt un punct de reper cunoscut al galaxiei Calea Lactee, de zeci de ani, iar noile imagini extrem de clare obținute de Telescopul Webb au readus la viață aceste obiecte antice și misterioase.

2. O cununie în ceruri!

În timp ce observa constelația sudică Eridanul, Telescopul Spațial Hubble al NASA a surprins o pereche de galaxii într-un moment intim.

Pe măsură ce galaxiile, cunoscute în mod colectiv drept Arp-Madore 417-391, fuzionează încet, gravitația întoarce și răsucește stelele într-un inel enorm.

3. Poligoane ciudate pe Marte

Camera High Resolution Imaging Experiment (HIRISE) de la NASA a observat o priveliște ciudată în timp ce survola înălțimile planetei Marte. Instrumentul spațial a surprins poligoane de sol crăpat, întinse pe zeci de kilometri.

Aceste tipare sunt un element obișnuit al Planetei Roșii în timpul primăverii, creat pe măsură ce gheața devine gaz pe suprafața marțiană dezghețată.

4. Cu Roata de Car prin galaxie!

Praful strălucitor se rostogolește din galaxia spirală Roată de Car, aflată la 500 de milioane de ani-lumină depărtare de Pământ, în noile imagini de la Telescopul Webb.

Roata de Car este rezultatul unei coliziuni cosmice între galaxia spirală și o galaxie mai mică, ce nu este vizibilă în imaginea lui Webb.

5. Misterul Ochiului de Pisică

Astronomii au modelat misterioasa Nebuloasă Ochi de Pisică (stânga) bazându-se pe observații de la Hubble (dreapta) și alte telescoape, potrivit Live Science.

Cercetătorii au aflat că structura bizară a nebuloasei a fost creată de două coloane de gaz cu densitate înalte care au fost aruncate în spațiu de către o stea aflată pe moarte în centrul nebuloasei.

6. Cea mai activă regiune de formare stelară

Una dintre primele imagini ale lui Webb au fost cu Nebuloasa Carina, situată la o distanță de 7.600 ani-lumină de noi.

Iluminată și sculptată de radiația de la mii de stele nou-născute, aceasta este cea mai activă regiune de formare stelară descoperită vreodată.

7. Zâmbetul obraznic al Soarelui

În timp ce monitoriza furtunile de pe steaua noastră, Observatorul Solar Dynamics al NASA a observat un zâmbet surprinzător pe fața Soarelui.

Creat din întâmplare de modul în care s-au aranjat găurile coronale, sau regiunile din atmosfera exterioară prin care vântul solar evadează, acest zâmbet aparent inofensiv a trimis asupra Pământului o doză zdravănă de particule solare.

8. Focurile din Orion

Nebuloasa Flacără (NGC 2024), o întindere vastă de gaz și praf din constelația Orion (sau Vânătorul), strălucește în imaginile surprinse de Atacama Pathfinder Experiment din deșertul din Chile.

În ciuda aparențelor înfocate, această regiune a spațiului este cu doar câteva zeci de grade mai caldă decât zero absolut.

9. Inima Nebuloasei Orion

Messier 42 sau Orion, o altă nebuloasă uimitoare din constelația Vânătorul, a fost observată în anul 2022 cu Telescopul Webb. Aflată printre stele, nebuloasa Orion este atât de strălucitoare încât poate fi observată cu ochiul liber.

În esență, Nebuloasa Orion este un uriaș nor complex care creează și formează stele. Tocmai de aceea, mai este cunoscută drept Norul molecular complex din Orion.

10. Imaginile cu Neptun care au făcut astronomii să plângă

Probabil că nu vom uita niciodată ce am simțit atunci când am privit imaginile obținute de Webb cu inelele lui Neptun. Un astronom chiar a recunoscut că a plâns atunci când le-a văzut.

Astfel, Webb a surprins cea mai clară imagine cu inelele lui Neptun din ultimii peste 30 de ani și a dezvăluit gigantul de gheață într-o perspectivă complet nouă.

Fără îndoială, anul 2022 va rămâne în istorie, nu doar pentru evenimentele tragice, dar și pentru avansurile uimitoare în explorarea spațială.

Omenirea va continua să cerceteze și să descopere cele mai îndepărtate colțuri ale Universului, iar asta nu ar fi fost niciodată posibil fără progresele făcute în anul ce tocmai a trecut.

Titan, cel mai mare satelit natural al lui Saturn, nefiresc de asemănător cu Pământul în noi imagini de la Webb

Capsula Orion a surprins primele imagini cu Pământul în drum spre Lună

Cum s-a văzut impactul DART de pe Pământ? Imaginile uimitoare surprinse de telescoape

Cele mai clare imagini cu inelele lui Neptun din ultimii 30 de ani, surprinse de Telescopul Webb

Cum ajung microplasticele din intestin spre alte organe?