Home » Știință » Cele mai clare imagini cu inelele lui Neptun din ultimii 30 de ani, surprinse de Telescopul Webb

Inelele lui Neptun, fotografiate de Telescopul Spațial James Webb. Credit foto: NASA, ESA, CSA, STScI
Publicat: 24.09.2022

Telescopul Spațial James Webb de la NASA și-a demonstrat capabilitățile încă o dată, de data aceasta cu prima sa imagine cu planeta Neptun. Webb a surprins cea mai clară imagine cu inelele lui Neptun din ultimii peste 30 de ani și a dezvăluit gigantul de gheață într-o perspectivă complet nouă.

Inelele lui Neptun pot fi observate în detaliu în noua imagine de la Telescopul Webb. Câteva dintre inelele planetei nu au mai fost detectate după ce sonda Voyager 2 de la NASA a devenit prima nava spațială care să observe planeta Neptun în timpul survolării sale din 1989. De asemenea, Webb a dezvăluit și filamentele de praf ale planetei.

„Au trecut trei decenii de când am putut vedea pentru ultima oară aceste inele prăfuite, iar asta este prima dată când le putem vedea în infraroșu”, a explicat Heidi Hammel, om de știință interdisciplinar pentru Webb.

Calitatea imaginilor extrem de stabilă și precisă a Telescopului Webb permite detectarea acestor inele atât de slabe din apropierea lui Neptun.

Neptun a continuat să fascineze comunitatea științifică încă de la descoperirea sa din 1846. Aflată de 30 de ori mai departe de Soare decât Pământul, Neptun orbitează într-o regiune întunecată și izolată a Sistemului Solar exterior.

La această distanță extremă, Soarele este atât de mic și slab încât miezul zilei pe Neptun este similar cu momentul crepusculului de pe planeta noastră.

Această planetă a fost caracterizată drept un gigant înghețat, având în vedere compoziția chimică de la interiorul său, potrivit NASA.

Neptun este bogat în elemente grele precum hidrogen și heliu

În comparație cu alți giganți gazoși, Jupiter și Saturn, Neptun este mai bogat în elemente grele precum hidrogen și heliu. Acest aspect este evident în aspectul albastru al lui Neptun, surprins de Telescopul Spațial Hubble în lungimi de undă vizibile, fiind cauzat de cantitățile mici de metan gazos.

Telescopul Webb a surprins, de asemenea, șapte dintre cei 14 sateliți naturali ai lui Neptun. Dominând acest portret al lui Neptun, un punct de lumină puternică poate fi văzut în imagini, însă nu este vorba de o stea. De fapt, lumina puternică provine de la Triton, satelitul natural ciudat și uriaș al lui Neptun.

Orbita lui Triton în jurul lui Neptun este neobișnuită

Acoperit cu un strat înghețat de azot condensat, Triton reflectă în medie 70% din lumina solară care ajunge asupra sa. În imaginile lui Webb, Triton pare că eclipsează planeta Neptun, iar asta se întâmplă din cauza faptului că atmosfera lui Neptun este întunecată de absorbția de metan la aceste lungimi de undă în infraroșu apropiat (NIR).

Orbita lui Triton în jurul lui Neptun este neobișnuită, în retrograd, astfel că astronomii au speculat că acest satelit natural a făcut parte cândva din centura Kuiper care a fost capturată gravitational de Neptun.

Primele observații ale Telescopului Spațial James Webb cu Marte

Ce se vede în inima Nebuloasei Orion? Noi imagini de la Telescopul Spațial James Webb

ASCULTĂ AICI! Primele imagini color ale Telescopului Webb, transformate în muzică

Lucrurile văzute de Telescopul Webb nu ar trebui să existe. Ce i-a nedumerit pe cercetători?