Home » Știință » Ce se vede în inima Nebuloasei Orion? Noi imagini de la Telescopul Spațial James Webb

Credit foto: NASA, ESA, CSA, PDRs4All ERS; S. Fuenmayor
Publicat: 13.09.2022

Nebuloasa Orion este una dintre cele mai studiate regiuni cerești. Aflată în constelația Orion (sau Vânătorul), printre stele, nebuloasa este atât de strălucitoare încât poate fi observată cu ochiul liber. În esență, Nebuloasa Orion este un uriaș nor complex care creează și formează stele. Tocmai de aceea, mai este cunoscută drept Norul molecular complex din Orion.

Având în vedere faptul că este destul de aproape de Pământ, situată la 1.344 de ani-lumină, Nebuloasa Orion este una dintre cele mai importante ținte de observație pentru înțelegere formării stelare. Omenirea se tot uită la Nebuloasa Orion încă de la descoperirea sa, în 1610, însă nici până acum nu i-am descoperit toate secretele.

Acum, cel mai puternic telescop spațial construit vreodată ne-a oferit o nouă priveliște chiar din inima Nebuloasei Orion.

Noile imagini obținute de instrumentul NIRCam al Telescopului Spațial James Webb sunt, așa cum au spus astronomii, cele mai detaliate și mai clare de până acum. Analizele încă sunt în plină desfășurare, însă vom afla în curând ceva nou și fascinant despre această regiune incredibilă din galaxie.

„Suntem absolut uimiți de imaginile cu Nebuloasa Orion”

„Suntem absolut uimiți de imaginile uluitoare cu Nebuloasa Orion. Am început acest proiect în 2017, așa că așteptăm de mai bine de cinci ani să obținem aceste date”, a spus astrofizicianul Els Peeters de la Universitatea de Vest din Canada.

„Aceste noi observații ne vor permite să înțelegem mai bine cum transformă stelele masive norii de gaz și praf în care se nasc. Stelele masive tinere emit cantități uriașe de radiații ultraviolete direct în norul nativ care încă le mai înconjoară, iar asta schimbă forma fizică a norului precum și compoziția sa chimică”, a adăugat Peeters.

Formarea stelară, un proces gazos și prăfuit

Formarea stelară este un proces gazos și prăfuit. Stelele se nasc din nori groși de praf și gaz care se prăbușesc sub graviație și încep să acumuleze material din norul din jur, astfel formând un disc pe măsură ce steaua se rotește.

Natura acestui proces înseamnă că este foarte dificil de observat, lumina fiind blocată de praf și gaz, astfel că noi nu putem vedea ce se întâmplă acolo, potrivit Science Alert.

Cu toate acestea, lungimile de undă de lumină infraroșie, modul prin care Webb observă Universul, sunt capabile să treacă prin praf, ceea ce ne permită să vedem în regiuni imposibile de observat în lungimi de undă mai scurte, cum ar fi spectrul vizibil.

Oamenii de știință, nerăbdători să folosească Telescopul Webb

Așadar, oamenii de știință au așteptat cu nerăbdare să folosească Telescopul Webb pentru a studia formarea stelară și să afle noi detalii despre proces.

Noile imaginile de la Webb se concentrează pe o structură numită Orion Bar, care curge în diagonală din stânga sus până în dreapta jos. Lumina de la un roi stelar tânăr și fierbinte, numit roiul Trapezium, iluminează scena din colțul din dreapta sus. Totuși, această lumină ultravioletă dură erodează structura.

„Nu am putut să vedem niciodată detaliile fine de la materia interstelară structurată în aceste medii și să înțelegem cum se pot forma sistemele planetare în prezența acestor radiații puternice. Aceste imagini dezvăluie moștenirea mediului interstelar în sistemele planetare”, a precizat Emilie Habart, astronom la Institutul de Astrofizică Spațială din cadrul Université Paris-Saclay.

ASCULTĂ AICI! Primele imagini color ale Telescopului Webb, transformate în muzică

Lucrurile văzute de Telescopul Webb nu ar trebui să existe. Ce i-a nedumerit pe cercetători?

Telescopul Webb a surprins spațiul cosmic așa cum nu l-am văzut niciodată