Home » Știință » Un vaccin experimental împotriva cancerului distruge tumorile existente și previne apariția altora

Publicat: 09.01.2023

O terapie cu dublă acțiune, care poate elimina tumorile existente și poate preveni apariția altora în viitor, a fost dezvoltată recent, conform unei noi cercetări. Având drept țintă glioblastomul, o formă agresivă și mortală de cancer cerebral, terapia este concepută astfel încât să oprească recidivarea la șoareci, marcând o etapă importantă atât în ceea ce privește tratamentul, cât și prevenirea.

„Echipa noastră a avut o idee simplă, anume să luăm celulele canceroase și să le transformăm în celule care omoară cancerul și în vaccinuri. Folosind tehnologia genetică, refolosim celulele canceroase ca să dezvoltăm un tratament care ucide celulele tumorale”, a declarat autorul Khalid Shah, potrivit IFL Science.

Tratamentul este o idee simplă, dar, cu toate planurile științei, nu atât de ușor de pus în practică. Multe vaccinuri împotriva cancerului folosesc celule tumorale inactivate, la fel cum un vaccin viral utilizează particule virale inactivate, pentru a ajuta sistemul imunitar să identifice orice tumori vii și să le distrugă.

O călătorie a celulelor

Celulele tumorale vii urmează să fie reproiectate pentru a elibera imunomodulatori, care ajută sistemul imunitar să distrugă celulele tumorale ale creierului, arătând, în același timp, proteine pe suprafața lor care le fac foarte evidente pentru celulele imunitare. Acest lucru le ajută să își amintească cum să distrugă celule similare data viitoare.

Ceea ce face această abordare atât de promițătoare este că aceste celule tumorale vii, spre deosebire de celulele inactivate, pot ajunge la alte celule tumorale din creier, ducând agenții anticancerigeni direct la țintă.

Terapia cu potențial practic și la tumorile oamenilor

După ce a fost ambalat într-un vaccin, echipa l-a administrat șoarecilor, al căror sistem imunitar este similar cu cel al oamenilor, făcând ca rezultatele să fie cât mai apropiate de cele care ar fi putut fi obținute în urma testelor pe oameni. Terapia s-a dovedit sigură și eficientă în cazul șoarecilor, oferind un răspuns imunitar de lungă durată.

Potrivit lui Shah, această abordare nu este specifică glioblastomului, ci și altor tumori solide.

Cercetătorii sunt de părere că există o cale posibilă pentru testele pe oameni, odată ce vor fi efectuate alte teste de siguranță.

Cercetarea a fost publicată în jurnalul Science Translation Medicine.

Un bărbat care mai avea doar un an de trăit a scăpat de cancer. Ce tratament l-a ajutat?

Un vaccin a demonstrat că poate prelungi viața pacienților diagnosticați cu o formă agresivă de cancer