Home » Stiinta » Noi indicii ar putea explica de ce bebelușii hrăniți cu lapte matern au un sistem imunitar mai dezvoltat

Autor: Ioana Matei 01.25.2021

Din momentul în care ne naștem, corpul nostru dezvoltă un strat protector delicat care este alcătuit în întregime din microbi.

Cunoașterea bacteriilor și virusurilor ce trebuie păstrate și cele care trebuie respinse este un proces complex care poate face diferența dintre un sistem imunitar sănătos și un organism cu alergii și tulburările autoimune pe tot parcursul vieții sale. Însă, modul exact prin care gestionăm acest sistem nu este clar.

Un studiu recent realizat de cercetătorii de la Universitatea din Birmingham, din Marea Britanie, oferă noi indicii privind acest proces, arătând că laptele matern ajută dezvoltarea celulelor imune importante care ajută la gestionarea inflamației.

Laptele matern oferă bebelușilor o varietate de substanțe benefice și necesare

„Influența tipului de lapte primit asupra dezvoltării răspunsului imun în primele câteva săptămâni de viață nu a mai fost studiată până acum. Înainte de cercetările noastre, importanța remarcabilă și implicarea timpurie a acestui tip de celule specifice la bebelușii alăptați era necunoscută”, a explicat Gergely Toldi, neonatolog la Universitatea din Birmingham.

Laptele matern oferă bebelușilor o varietate de substanțe anti-microbiene și nutritive dozate în timp util, ce asigură un sistem imunitar aflat în curs de dezvoltare cu tot ceea ce este necesar pentru combaterea infecțiilor.

Totuși, procesul de alăptare în sine este departe de a fi steril, transferând nu doar microflora pielii mamei, ci și multe dintre propriile sale celule. În acele săptămâni precare de la începutul vieții, „avalanșa” de materiale străine ar putea copleși foarte ușor sistemul imunitar timpuriu al unui copil.

O diferență profundă între metodele de hrănire a bebelușilor

Studiul a analizat 38 de nou-născuți, toți fiind născuți prin cezariană. Bebelușii au fost grupați în funcție de modul în care au fost hrăniți, alăptați de mame, hrăniți cu lapte-praf sau o combinație a acestor metode. Bebelușilor le-au fost colectate mostre de sânge și scaun la naștere, iar apoi din nou după trei săptămâni.

Diferența dintre celulele T reglatoare ale grupurilor, un tip de celule albe din sânge care ajută la controlarea răspunsurilor imune, a fost profundă. Bebelușii exclusiv alăptați au prezentat un număr dublu de celule în decurs de trei săptămâni, în comparație cu nou-născuții care au fost hrăniți exclusiv cu lapte-praf.

De asemenea, celulele T în sine au prezentat o expresie mai mare a unui marker de suprafață asociat cu o activitate supresoare crescută. Sporirea celulelor T reglatoare pentru a proteja împotriva celulelor străine ale mamei ar putea fi elementul cheie pentru menținerea sănătății copiilor.

O colaborare biochimică între mamă și copil

Însă, motivul exact pentru care laptele matern are acest efect nu este clar deocamdată. Un alt studiu recent efectuat pe șoareci a indicat faptul că o „buclă de reacții” ar fi implicată, o colaborare biochimică între mamă și copil fiind cea care ajustează procesul, potrivit Science Alert.

Reproducerea beneficiilor intrinsece ale alăptării, dacă acest lucru este cu adevărat posibil, depinde în mare măsură de studii ca acestea, care explorează îndeaproape originea acestor beneficii.

Totuși, nu există nicio îndoială că, într-o comparație directă a metodelor de hrănire a nou-născuților, laptele matern direct de la sân continuă să ofere nou-născuților nenumărate avantaje.

Bebelușii hrăniți cu biberonul înghit milioane de microplastice în fiecare zi