Home » Știință » Hera, misiunea de apărare planetară a Agenției Spațiale Europene. Când va fi lansată?

Publicat: 26.01.2023

Unul dintre cele mai importante evenimente spațiale din 2022 a fost coliziunea misiunii NASA DART cu Dimorphos, micul satelit al asteroidului binar Didymos. Impactul a schimbat în mod măsurabil orbita asteroidului țintă din jurul asteroidului său primar, aruncând, în același timp, în spațiu, o coloană de resturi de mii de kilometri.

Acum a venit rândul navei spațiale Hera a Agenției Spațiale Europene (ESA), care se va întoarce la asteroidul binar Didymos pentru a efectua o cercetare asupra craterului lăsat în urmă de DART și ca să măsoare masa și compoziția lui Dimorphos.

„Hera urmează să fie lansată în octombrie 2024. Echipa noastră a lucrat din greu în ultimul an ca să termine și să testeze subsistemele variate ale navei spațiale, inclusiv cei doi sateliți CubeSats, care vor fi desfășurați de Hera în vecinătatea lui Dimorphos. Între timp, misiunea a trecut de Revizuirea Proiectării Critice a Sistemului la finalul lui 2022, în același timp în care Hera a primit finanțare pentru lansare și operațiuni”, explică Ian Carnelli, coordonatorul misiunii, citat de SciTechDaily.

Campania de lansare a navei spațiale Hera

„Totul se reunește în 2023. Toate elementele modelului de zbor Hera urmează să fie integrate, astfel încât să putem susține o companie completă de testare a mediului pe nava spațială la Centrul de testare ESTEC al ESA din Olanda. Deci, acesta va fi un alt an extrem de aglomerat, dar la final ne propunem să fim pe drumul cel bun pentru lansare”, a continuat Carnelli.

Centrul de testare ESTEC este cel mai mare centru de testare de sateliți din Europa, echipat cu facilități prin care să simuleze fiecare aspect al lansării și al mediului spațial. Campania de testare a navei Hera este prevăzută să înceapă în toamnă.

Hera va fi echipată cu ghidare automată, navigație și control pentru a-i permite să navigheze în siguranță în sistemul de asteroizi binar, similar ca funcție cu o mașină autonomă. Corpul său de dimensiunile unui birou va transporta instrumente, inclusiv o cameră optică cu încadrare în asteroizi, completată de camere de termoviziune și spectrale, precum și un altimetru laser pentru cartografierea suprafeței. Hera reprezintă, de asemenea, trei nave spațiale într-una singură, deoarece va livra o pereche de CubeSats de mărimea unei cutii de pantofi în vecinătatea lui Dimorphos.

Ce urmează să surprindă cele două radare ale navei Hera?

Juventas CubeSat, radarul care va efectua prima probă asupra interiorului unor asteroizi va purta, de asemenea, un gravimetru și un accelerometru pentru a măsura gravitația ultra-scăzută a corpului și răspunsul mecanic de suprafață.

Celălalt CubeSat, Milani, numit după inventatorul original al misiunii, va realiza imagini spectrale în infraroșu și va aduna mostre de praf de asteroizi.

Perechea CubeSat va rămâne în contact cu nava-mamă Hera și unul cu celălalt printr-un nou sistem de legătură inter-satelit, pentru a construi o experiență de supraveghere a mai multor nave spațiale în condiții exotice aproape de imponderabilitate, înainte de a atinge, în cele din urmă, Dimorphos.

Misiunile DART de la NASA și Hera de la ESA au fost susținute de aceleași echipe internaționale de oameni de știință și astronomi și au loc printr-o colaborare internațională numită Asteroid Impact and Deflection Assessment (AIDA). Astfel, apărarea planetară nu are limite și este exemplu minunat al rezultatelor care pot fi obținute prin colaborarea internațională.

INTERVIU EXCLUSIV – DESCOPERĂ.ro a vorbit cu NASA despre DART, misiunea de apărare planetară

Cum au apărut stelele și galaxiile? Primele observații ale telescopului HERA oferă o înțelegere mai profundă

O misiune NASA s-a încheiat după 30 de ani. Anunțul făcut de agenția spațială!

Ce a lăsat în urmă asteroidul lovit de nava spațială DART?