Home » Știință » INTERVIU EXCLUSIV – DESCOPERĂ.ro a vorbit cu NASA despre DART, misiunea de apărare planetară

Terik Daly, om de știință și director adjunct în cadrul echipei DART
Publicat: 26.09.2022

Cu doar câteva ore înainte ca nava spațială DART să lovească asteroidul Dimorphos, DESCOPERĂ.ro a vorbit în exclusivitate cu Terik Daly, om de știință planetară și director adjunct în cadrul echipei misiunii de apărare planetară.

DART (Double Asteroid Redirection Test) este prima misiune din istorie care testează tehnologie pentru apărarea Pământului împotriva unui potențial pericol reprezentat de asteroizi sau comete.

Nava spațială DART își va lovi ținta, asteroidul Dimorphos, la ora 02:14 (ora României), marți 27 septembrie.

DESCOPERĂ.ro a vorbit cu NASA despre DART!

Pentru a afla mai multe despre această misiune istorică, DESCOPERĂ.ro a vorbit cu Terik Daly, om de știință și director adjunct în cadrul echipei misiunii, despre tot ce înseamnă DART, ce se așteaptă NASA să obțină prin acest test și când vom putea vedea primele imagini cu momentul impactului.

DESCOPERĂ.ro: Mulțumim foarte mult pentru că vorbiți cu noi astăzi. Este o onoare și o mare oportunitate pentru noi. Vorbesc cu Terik Daly, sper că am pronunțat cum trebuie. Îmi cer iertare dacă nu.

Terik Daly: Nicio problemă. Este Terik Daly, la fel ca Eric cu litera T în față, și Daly ca „daily” (zilnic).

DESCOPERĂ.ro: Numele meu este Ioana, sunt redactor-șef al sitelui DESCOPERĂ.ro, cel mai mare site de știință din România, iar astăzi o sa vorbim despre DART. Spune-mi cât de importantă este DART pentru NASA în acest moment.

Terik Daly: DART va fi primul test din istorie pentru tehnologie care într-o bună zi ar putea fi folosită pentru a proteja sau apăra Pământul împotriva unui asteroid potențial periculos. Este o premieră pentru NASA, dar și o premieră mondială. Este un test care mie personal îmi dă speranță, pentru că, dacă va avea succes, noi vom fi demonstrat că Pământul are tot ce îi trebuie să prevină un posibil impact cu un asteroid, dacă vreodată vom descoperi unul care se îndreaptă spre noi.

DESCOPERĂ.ro: Cât de important ar fi și de ce anume ar fi nevoie pentru ca omenirea să fie capabilă în totalitate de apărare planetară? Crezi că așa ceva ar fi posibil?

Terik Daly: În primul rând, pentru a fi capabil să previi impactul cu un asteroid, trebuie să știi unde se află asteroizii. Noi știm unde sunt asteroizii suficient de mari, la fel ca asteroidul care a ucis dinozaurii. Cu toate acestea, nu știm unde sunt asteroizii foarte mari care pot provoca devastare la nivel regional. Așadar, este foarte important să facem două lucruri. Trebuie să avem tehnologie cum este DART astfel încât să prevenim un impact, dar trebuie, de asemenea, să încercăm să găsim acești asteroizi astfel încât să înțelegem care este, de fapt, pericolul.

DESCOPERĂ.ro: Care este probabilitatea ca un asteroid să fie atât de mare încât să reprezinte un pericol pentru omenire, iar noi să fim nevoiți să folosim tehnologie de acest fel astfel încât să prevenim un uriaș dezastru natural?

Terik Daly: Asteroizii mici, spre exemplu, de mărimea unei cutii de pantofi, lovesc Pământul o dată la câteva zile, fiind destul de mici încât să ardă în atmosferă. Asteroizii care ar trebui să ne îngrijoreze sunt cei cu un diametru între 50 și 140 de metri, pentru că aceștia sunt suficient de mari încât să creeze o problemă, spre exemplu, într-o zonă metropolitană. Aceasta este, de fapt, dimensiunea asteroidului pe care misiunea DART îl va testa.

Noi vom testa un asteroid cu un diametru de 160 de metri, astfel că are dimensiunea unui asteroid care ar putea provoca îngrijorări și pe care am vrea să fim capabili să îl prevenim. Momentan, nu cunoaștem niciun asteroid care să reprezinte un pericol pentru Pământ, dar așa cum am spus și mai devreme, nu știm unde se află majoritatea asteroizilor, cei îndeajuns de mari încât să provoace îngrijorări.

DESCOPERĂ.ro: De ce a fost ales acest sistem de asteroizi pentru misiune?

Terik Daly: Sistemul Didymos este perfect pentru acest test, iar asta din două motive. În primul rând, Didymos este un sistem binar de asteroizi. Astfel că asteroidul pe care noi îl vom lovi, numit Dimorphos, orbitează în jurul unui asteroid mai mare numit Didymos, o dată la fiecare aproximativ 12 ore. Așadar, noi putem lovi asteroidul mai mic Dimorphos pentru a testa tehnologia și să nu schimbăm orbita asteroidului mai mare Didymos din jurul Soarelui. Așadar, acesta este un test sigur care nu schimbă nimic din modul în care asteroizii se raportează la Pământ.

Al doilea motiv pentru care sistemul Didymos este ideal este faptul că e îndeajuns de aproape de Pământ, însă nu atât de aproape încât va lovi Pământul, astfel încât telescoapele de la sol vor putea măsura modul în care orbita lui Dimorphos se va schimba. Nu există niciun alt sistem binar cunoscut îndeajuns de aproape pentru acest test, așa că acum este momentul perfect. Avem sistemul de asteroizi perfect, avem tehnologia potrivită, iar în această noapte le vom combina în premieră mondială!

DESCOPERĂ.ro: Poți să îmi spui un lucru pe care toată lumea ar trebui să-l știe despre DART, indiferent dacă ești pasionat sau nu de astronomie, indiferent dacă ești om de știință sau nu, dacă ești pur și simplu un cititor și vrei să afli mai multe despre această misiune.

Terik Daly: Oricine poate accesa www.nasa.gov/DART pentru a afla mai multe despre misiune. Însă această misiune este știință planetară aplicată. Nu facem asta pentru că suntem curioși să aflăm necunoscutele Sistemului Solar. Facem asta pentru că vrem să demonstrăm o tehnologie care ar putea afecta soarta Pământului. Așadar, eu ador faptul că această misiune este o demonstrație de tehnologie într-un mod aplicat, spre deosebire de simpla înțelegere a modului în care funcționează sau s-a format Sistemul Solar. DART este o misiune cu totul nouă pentru știința planetară de la NASA și va fi interesant de văzut cum se vor desfășura demonstrațiile de acest fel în viitor, după DART.

DESCOPERĂ.ro: Nava spațială DART are o cameră la bordul său, camera DRACO. Ne poți spune când vom putea să vedem imaginile de la momentul impactului?

Terik Daly: Imaginile de la camera DRACO sunt transmise înapoi pe Pământ o dată pe secundă, este aproape ca o filmare în timp real. NASA va transmite în direct acele imagini în toată lumea în noaptea aceasta între 01:00 și 02:30 (ora României). Toată lumea este invitată să se uite la transmisiune și la imagini, și să vadă ce se întâmplă. Acea transmisiune poate fi urmărită la www.nasa.gov/live și toată lumea este invitată să vadă asteroidul pentru prima oară, aproape în același timp în care și operatorii misiunii văd datele.

DESCOPERĂ.ro: Mulțumim foarte mult pentru că ați vorbit cu noi astăzi, ne apropiem de finalul transmisiunii noastre. Mult noroc și ne vom uita cu toții și abia așteptăm să vedem ce se întâmplă!

Terik Daly: Mulțumim, este foarte interesant!

Telescoapele Webb și Hubble vor privi cum nava spațială DART se va prăbuși într-un asteroid

DART, prima misiune de apărare planetară din lume, are loc în doar câteva ore. Tot ce trebuie să știi!

Cele mai clare imagini cu inelele lui Neptun din ultimii 30 de ani, surprinse de Telescopul Webb