Home » Știință » Test de cultură generală. Cât de vechi este Pământul?

Test de cultură generală. Cât de vechi este Pământul?

Publicat: 28.02.2023

Examinarea și analiza rocilor de pe suprafața Pământului, precum și a rocilor extraterestre, au permis oamenilor de știință să determine vârsta aproximativă a planetei.

Astfel, oamenii de știință au calculat că vârsta planetei noastre este de aproximativ 4,5 miliarde de ani. Dar cum au ajuns oamenii de știință la această vechime? Răspunsul este complicat. Implică totul, de la observare la matematică complicată, până la înțelegerea elementelor care alcătuiesc planeta noastră.

În anii 1800, în timp ce căutau să determine vârsta Pământului, oamenii de știință au făcut câțiva pași greșiți. În 1862, un celebru fizician și matematician irlandez, Lord Kelvin, a estimat că Pământul are o vârstă cuprinsă între 20 și 400 de milioane de ani. Deși este un interval de timp enorm, chiar și o vârstă de 400 de milioane de ani ar face ca planeta să fie destul de tânără în raport cu restul Universului.

Lordul Kelvin și-a bazat concluzia pe un calcul al timpului necesar pentru ca Pământul să se răcească dacă ar fi început ca o masă topită. Deși estimarea sa a fost greșită cu o marjă semnificativă, tehnica sa de a trage concluzii pe baza observațiilor și calculelor a fost o metodă științifică precisă.

Oamenii de știință au calculat că vârsta Pământului este de 4,5 miliarde de ani

Oamenii de știință au încercat, de asemenea, să utilizeze tehnici de datare relativă pentru a determina vârsta planetei. Stratigrafia compară configurația straturilor de rocă sau sedimente pentru a determina cât de vechi este fiecare strat în raport cu celălalt. Această tehnică poate dezvălui ce straturi sunt mai vechi sau ce evenimente s-au petrecut înaintea altora dacă straturile de sedimente au rămas în ordine secvențială.

Straturile pot fi rearanjate, îndoite sau pot conține neconcordanțe. Cu toate acestea, stratigrafia nu oferă o vârstă exactă pentru acele straturi sau evenimente. Cu toate acestea, chiar dacă această tehnică nu a oferit oamenilor de știință numărul exact pe care îl căutau, a sugerat că Pământul are miliarde de ani, și nu doar milioane, așa cum se credea anterior.

Pe măsură ce progresele în chimie, geologie și fizică au continuat, oamenii de știință au găsit o metodă prin care se putea determina vârsta absolută – un număr real de ani – a unei mostre de rocă sau mineral. Această metodă se numește datare radiometrică și implică dezintegrarea sau descompunerea elementelor radioactive. Cu ajutorul tehnicilor de datare radiometrică, a devenit posibilă determinarea vârstei unui eșantion.

Cum au determinat oamenii de știință vârsta planetei?

Datarea radiometrică necesită o înțelegere a izotopilor. Izotopii sunt variații ale unui element care se diferențiază prin numărul de neutroni din nucleele lor. Izotopii elementelor radioactive instabile – cunoscuți sub numele de izotopi părinți – se dezintegrează în cele din urmă în alte elemente mai stabile, într-un mod previzibil și într-o perioadă de timp precisă, numită timp de înjumătățire. Timpul de înjumătățire al unui element este timpul necesar pentru ca exact jumătate dintr-o cantitate de element să se dezintegreze.

O problemă cu această abordare a datării rocilor și mineralelor de pe Pământ este prezența ciclului rocilor. În timpul ciclului rocilor, acestea se schimbă în mod constant între forme. Rocile vechi pot fi chiar distruse pe măsură ce alunecă înapoi în mantaua Pământului, pentru a fi înlocuite de roci mai noi, formate din lavă solidificată. Acest lucru face ca stabilirea unei vârste exacte a Pământului să fie dificilă, deoarece rocile originale care s-au format pe planetă în primele etape ale creației sale nu mai sunt aici. Cele mai vechi roci care au fost găsite au o vechime de aproximativ 3,8 miliarde de ani, deși unele minerale minuscule au fost datate la 4,2 miliarde de ani.

Pentru a ocoli dificultatea reprezentată de ciclul rocilor, oamenii de știință au căutat în alte părți ale Sitemului Solar mostre de roci și mai vechi. Ei au examinat roci de pe Lună și din meteoriți, niciuna dintre acestea nefiind modificată de ciclul rocilor. Aceleași tehnici de datare radiometrică au fost folosite pentru aceste roci. Toate datele de pe Pământ și de dincolo de acesta au condus la vârsta estimată de 4,5 miliarde de ani pentru planeta noastră, scrie National Geographic.

Elefanții ar putea salva Pământul de la încălzirea globală. „Acum, avem de ales”

Un asteroid ajunge astăzi deasupra Pământului. Cum putem să îl vedem?

Oamenii de știință spun că nucleul interior al Pământului și-a oprit rotația și a schimbat direcția

Care este cea mai veche specie de pe Pământ?