Home » Maratoanele Descopera » Mari întrebări » Care este cea mai veche specie de pe Pământ?

Care este cea mai veche specie de pe Pământ?

Publicat: 21.01.2023

Pământul este o lume în continuă schimbare, iar fiecare specie aleargă, înoată, se târăște sau zboară pentru a se putea adapta și supraviețui. Dacă nu reușește, atunci va muri.

Așadar, care este cea mai veche specie animală de pe Pământ?

Guinness World Records a acordat, în noiembrie 2010, titlul de „cea mai bătrână creatură în viață” lui Triops cancriformis, adică speciei de creveți-mormoloc. Fosilele arată că astfel de crustacee cu armură, asemănătoare creveților, există încă din Triasic (251,9 milioane – 201,3 milioane de ani în urmă).

Creveții-mormoloc, o specie aparent neschimbată

Creveții-mormoloc au corpurile asemeni unor lopeți, care sunt perfecte pentru săpatul pe fundul bălților temporare în care trăiesc. Strategia funcționează atât de bine încât și au păstrat-o vreme de sute de milioane de ani. În timp ce aceștia au același aspect dintotdeauna, cercetările privind ADN-ul, publicate începând cu 2010, arată că această specie de creveți-mormoloc nu a încetat niciodată să evolueze, astfel începând să apară diferențe între specii de-a lungul timpului, pe care oamenii nu le-a putut observa mereu cu ochiul liber, potrivit Live Science.

De exemplu, crevetele-mormoloc este doar un descendent al unor strămoși triasici cu aspect similar și nu are, de fapt, mai mult de 25 de milioane de ani, conform unui studiu publicat în 2013 în revista PeerJ și ar putea avea doar 2,6 milioane de ani, conform unui studiu publicat în 2012 în revista PLOS One.

Celacanții, concurenții creveților mormoloc

Dar cum rămâne cu ceilalți candidați pentru titlul de cel mai longeviv animal de pe Pământ? Există mai multe specii care trăiesc în prezent și care, precum creveții-mormoloc, par să fi rămas neschimbate timp de milioane de ani. Poate că cea mai faimoasă dintre așa-numitele „fosile vii” este un grup de pești de mare adâncime, numiți celacanți.

Cercetătorii au descoperit prima dată fosilele de celacant în anii 1800 și s-au gândit că acești pești au dispărut la sfârșitul Cretacicului, în urmă cu 66 de milioane de ani. Dar în 1938, pescarii au scos la suprafață un celacant viu din largul coastelor Africii de Sud. Acești pești străvechi datează de peste 400 de milioane de ani, dar există o problemă.

Speciile de celacanți care înoată astăzi în oceanele noastre nu sunt aceleași cu speciile de celacanți fosilizați, care chiar au dispărut. Un studiu publicat în 2010 în jurnalul Marine Biology a sugerat că speciile au apărut în ultimii 20 de milioane până la 20 de milioane de ani. Același lucru este valabil și pentru descendența la fel de veche a crabului- potcoavă, care datează de aproximativ 480 de milioane de ani.

Cel mai longeviv animal de pe Pământ, o chestiune relativă

Biologii nu au încetat descifrarea istoriilor evolutive ale tuturor animalelor vii și nu există un răspuns definitiv la acest mister.

„Nu cred că există dovezi că o singură specie există de mai mult de câteva milioane de ani”, a declarat Africa Gómez, un biolog evoluționist de la Universitatea din Hull, Marea Britanie și autor principal al studiului din 2013 asupra creveților-mormoloc.

Studiile privind fosilele arhivate sugerează că speciile rezistă de obicei între 500.000 de ani și trei milioane de ani înainte să cedeze în fața extincției sau să fie înlocuite de un descendent.

Fosilele strălucitoare dezvăluie culorile primelor scoici de pe Pământ

„Înghețate în timp”: Creaturi preistorice remarcabile rămase blocate în gheață

Care sunt cele mai longevive animale?

Fosile de Opabinia, dezgropate într-o pășune din Țara Galilor, ar fi primele de acest fel din Europa