Home » Știință » Dovada că până și stelele migrează! Ce au descoperit astronomii în galaxia Andromeda?

Sursa foto: KPNO/NOIRLab/AURA/NSF/E. Slawik/D. de Martin/M. Zamani
Publicat: 12.02.2023

Instrumentul Spectroscopic pentru Energie Întunecată dezvăluie dovezi convingătoare ale unei migrații în masă a stelelor într-o altă galaxie decât Calea Lactee.

Pe parcursul a miliarde de ani, galaxiile cresc și evoluează prin crearea de noi stele și fuzionarea cu alte galaxii prin intermediul unor evenimente de „migrație galactică”, denumite în mod corespunzător „migrație galactică”.

Astronomii încearcă să descopere istoricul acestor evenimente de migrare prin studierea mișcărilor stelelor individuale dintr-o galaxie și a haloului său extins de stele și materie întunecată. Cu toate acestea, o astfel de arheologie cosmică a fost posibilă doar în galaxia noastră, Calea Lactee, până acum.

O echipă internațională de cercetători a descoperit noi dovezi uimitoare ale unui eveniment de migrație galactică de mari dimensiuni în Andromeda, cel mai apropiat vecin galactic al Căii Lactee.

Noile rezultate, publicate în The Astrophysical Journal, au fost obținute cu ajutorul Instrumentului Spectroscopic pentru Energie Întunecată (DESI) al DOE pe Telescopul de 4 metri Nicholas U. Mayall de la Observatorul Național Kitt Peak, un program al NOIRLab al NSF.

În ce galaxie ar fi migrat stelele?

Prin măsurarea mișcărilor a aproape 7.500 de stele din haloul interior al galaxiei Andromeda, cunoscută și sub numele de Messier 31 (M31), echipa a descoperit modele revelatoare în pozițiile și mișcările stelelor care au dezvăluit modul în care aceste stele și-au început viața ca parte a unei alte galaxii care a fuzionat cu M31 în urmă cu aproximativ 2 miliarde de ani. Deși astfel de modele au fost prezise de mult timp de teorie, ele nu au fost observate niciodată cu o asemenea claritate în nicio galaxie.

„Noile noastre observații ale celui mai apropiat vecin galactic mare al Căii Lactee, galaxia Andromeda, dezvăluie dovezi ale unui eveniment de migrare galactică în detalii rafinate”, a explicat Arjun Dey, astronom la NOIRLab al NSF și autorul principal al lucrării care prezintă această cercetare. „Deși cerul de noapte poate părea neschimbat, Universul este un loc dinamic. Galaxii precum M31 și Calea noastră Lactee sunt construite din blocurile de construcție ale multor galaxii mai mici de-a lungul istoriei cosmice.”

„Nu am mai văzut niciodată acest lucru atât de clar în mișcările stelelor și nici nu am mai văzut unele dintre structurile care rezultă din această fuziune”, a declarat Sergey Koposov, astrofizician la Universitatea din Edinburgh și co-autor al lucrării, potrivit EurekAlert.

„Imaginea noastră emergentă este că istoria galaxiei Andromeda este similară cu cea a galaxiei noastre, Calea Lactee. Halourile interioare ale ambelor galaxii sunt dominate de un singur eveniment de imigrare.”

Istoria galaxiei Andromeda este similară cu cea a galaxiei noastre

Această cercetare aruncă lumină nu numai asupra istoriei vecinilor noștri galactici, ci și asupra istoriei propriei noastre galaxii. Majoritatea stelelor din haloul Căii Lactee s-au format într-o altă galaxie și au migrat mai târziu în galaxia noastră, în cadrul unei fuziuni galactice, în urmă cu 8-10 miliarde de ani. Studierea relicvelor unei fuziuni galactice similare, dar mai recente, în M31, oferă astronomilor o fereastră către unul dintre evenimentele majore din trecutul Căii Lactee.

Pentru a urmări istoria migrației în M31, echipa a apelat la DESI. DESI a fost construit pentru a cartografia zeci de milioane de galaxii din Universul apropiat, cu scopul de a măsura efectul energiei întunecate asupra expansiunii Universului. Este cel mai puternic spectrograf de studiu multi-obiect din lume și este capabil să măsoare spectrele a peste 100.000 de galaxii pe noapte. Totuși, capacitățile de clasă mondială ale DESI pot fi folosite și mai aproape de casă, iar instrumentul a fost crucial pentru studiul echipei asupra lui M31.

„Această știință nu ar fi putut fi realizată în nicio altă instalație din lume. Eficiența uimitoare a DESI, randamentul și câmpul de vizualizare îl fac pe acesta cel mai bun sistem din lume pentru a realiza o cercetare a stelelor din galaxia Andromeda”, a declarat Dey. „În doar câteva ore de observare, DESI a reușit să depășească mai mult de un deceniu de spectroscopie cu telescoape mult mai mari.”

O gaură neagră rară, „o verigă lipsă” din evoluția acestor bestii, a fost găsită în galaxia Andromeda