Home » Stiinta » Hubble a cartografiat haloul galaxiei Andromeda, cel mai mare vecin al Căii Lactee

Adrian Popovici 08.31.2020

Datele obținute de către telescop indică faptul că Andromeda și Calea Lactee se află deja pe un curs de coliziune.

Oamenii de știință care folosesc telescopul spațial Hubble al NASA au cartografiat haloul luminos care înconjoară galaxia Andromeda, cel mai mare vecin galactic al Căii Lactee. Oamenii de știință au fost surprinși să constate că acest halou tânăr, aproape invizibil, plasmă difuză extinzându-se pe aproximativ 1,3 milioane de ani-lumină față de galaxie. Cercetătorii explicăfaptul că aceste măsurători indică că haloul Andromedei se întrepătrunde deja cu cel al galaxiei în care ne aflăm, notează Phys.

„Înțelegerea halosului care înconjoară galaxiile se dovedește a fi extrem de importantă”, explică cercetătoarea Samantha Berek de la Universitatea Yale. Aceasta mai adaugă: „Acest halou conține combustibilul necesar pentru formarea viitoarelor stele. Este plin de indicii cu privire la evoluția trecută și viitoare a galaxiei și suntem în sfârșit capabili să o studiem în detaliu”.

Măsurători galactice

„Am aflat că stratul interior, care se întinde până la aproximativ jumătate de milion de ani-lumină este mult mai complex și mai dinamic”, declară Nicolas Lehner de la Universitatea Notre Dame din Indiana, SUA. Acesta subliniază faptul că stratul exterior al haloului galactic se dovedește a fi mai fierbinte , diferența dintre cele două straturi fiind dată de către activitatea supernovelor din acea regiune galactică.

Un indiciu al acestei activități crescute este descoperirea de către echipa de cercetători a unei cantități mari de elemente grele în haloul gazos al Andromedei. Elementele mai grele se nasc în interiorul stelelor și apoi sunt aruncate în spațiu, pe măsură ce o stea moare.

Galaxia Andromeda, cunoscută și sub denumirea de M31, este o spirală maiestuoasă de poate până la 1 trilion de stele și comparabilă ca dimensiune cu Calea Lactee. De asemenea se află la o distanță de 2,5 milioane de ani-lumină față de noi. Dacă halo-ul său gazos ar putea fi văzut cu ochiul liber, ar avea de aproximativ trei ori lățimea Carului Mare.

Oamenii de știință au studiat halourile gazoase ale galaxiilor mai îndepărtate, dar acele galaxii sunt mult mai mici pe cer, ceea ce înseamnă că informațiile pe care le-au obținut sunt limitate. Datorită apropierii sale de Pământ, haloul gazos al Andromedei se profilează pe cer, permițând o prelevare de probe mult mai extinsă.

Studiul The Circumgalactic Medium of Andromeda a fost publicat în The Astrophysical Journal.