Home » Știință » O gaură neagră rară, „o verigă lipsă” din evoluția acestor bestii, a fost găsită în galaxia Andromeda

Publicat: 25.11.2021

O verigă lipsă care ar putea dezvălui detalii despre evoluția găurilor negre tocmai a fost descoperită în cel mai apropiat vecin galactic al Căii Lactee.

Într-un roi stelar din galaxia Andromeda, numit AKA M31, astronomii au studiat schimbările de lumină pentru a identifica o gaură neagră cu o masă de aproape 100.000 de ori mai mare ca cea a Soarelui. Astfel, această „bestie” poate fi inclusă în categoria de „masă intermediară”, o clasă extrem de căutată de astronomii pentru răspunsurile pe care le poate oferi.

„În acest studiu, noi am folosit modele de masă și cinematică de rezoluție înaltă pentru a prezenta detectarea unei găuri negre de masă intermediară cu masă solară de aproximativ 100.000 cu o semnificație de peste 3-sigma”, au explicat cercetătorii coordonați de Renuka Pechetti de la Universitatea John Moores din Liverpool, Regatul Unit.

Găurile negre sunt bestii extrem de înșelătoare

Găurile negre sunt bestii foarte înșelătoare. Dacă nu captează materie în mod activ, un proces care generează radiații incredibil de strălucitoare, acestea nu emit niciun fel de lumină ce poate fi detectată. Asta face descoperire găurilor negre o muncă de detectiv, în care oamenii de știință trebuie să studieze ce se întâmplă în spațiul înconjurător. Un indiciu al prezenței găurilor negre este orbita obiectelor din jurul acestora.

Majoritatea găurilor negre detectate, folosind o varietate de metode, se încadrează în două intervale de masă. Există găuri negre cu masă stelară, de până la 100 de ori față de masa Soarelui, și găuri negre supermasive, care încep la 1 milion de ori față de masa Soarelui și pot ajunge chiar la valori mai mari.

La mijloc se găsește categoria intermediară, iar detectarea acestor găuri negre este extrem de rară. Până acum, numărul de astfel de detectări rămân incredibil de scăzut. Ajungem astfel la Andromeda, mai precis roiul stelar globular din galaxie numit B023-G078.

Originea roiului stelar B023-G078 din galaxia Andromeda

B023-G078 este cel mai masiv astfel de roi stelar din galaxie, cu o formă sferică și ajungând la 6,2 milioane de mase solare, scrie Science Alert.

Un mod prin care se pot forma aceste roiuri, potrivit modelelor, este atunci când o galaxie o subsumează pe alta. Acesta este un fenomen foarte comun. Calea Lactee a făcut-o de mai multe ori, la fel ca Andromeda. Roiurile globulare ar putea fi rămășițele nucleelor galactice ale galaxiilor mai mici care sunt subsumate de galaxiile mai mari, găuri negre și altele.

Tocmai asta cred Pechetti și colegii săi despre originea roiului stelar B023-G078. Astronomii au studiat conținutul de metale din roi, bazându-se pe semnăturile subtile de lumină emisă, și au stabilit că are o vârstă de aproximativ 10,5 miliarde de ani, cu o metalicitate similară cu alte nuclee galactice din Calea Lactee.

Părintele roiului B023-G078 a fost o galaxie pitică

Apoi, cercetătorii au analizat modul în care stelele se mișcă în jurul centrului roiului pentru a încerca să calculeze masa găurii negre care ar trebui să existe acolo. Astfel, echipa a ajuns la un rezultat de 91.000 de mase solare, care reprezintă în jur de 1,5% din masa roiului.

Asta sugerează că galaxia gazdă a roiului B023-G078 a fost o galaxie pitică, cu aproximativ 1 miliard de mase solare. Masa Norului lui Magellan, o galaxie pitică ce orbitează Calea Lactee, a fost calculată la 188 miliarde de mase solare, iar Andromeda este estimată la aproape 1,5 trilioane de mase solare.

Este posibil ca aceste observații să cuprindă și alte posibilități, însă niciuna dintre alternativele explorate de astronomi nu s-a potrivit la fel de bine ca o gaură neagră cu masă intermediară.

Galaxia Andromeda ascunde o formă ciudată în centrul său, iar astronomii au aflat în sfârșit ce este