Home » Stiinta » Astronomii români au descoperit o stea variabilă semiregulată în galaxia Andromeda

Autor: Redactia Descopera.ro 02.12.2021
Credit foto: Facebook Complexul Muzeal de Ştiinţele Naturii "Răsvan Angheluţă" Galaţi

În premieră națională a fost descoperită o stea variabilă semiregulată în galaxia Andromeda. Descoperirea a fost făcută la Observatorul Astronomic din Complexul Muzeal de Ştiinţele Naturii „Răsvan Angheluţă” Galaţi.

În ianuarie a acestui an s-au realizat o serie de observații astronomice la galaxia Andromeda (M31) având ca scop descoperirea de stele gigante sau supergigante roșii care prezintă variabilitate.

Observațiile au fost realizate cu telescopul principal Ritchey-Chretien f/8 cu diametrul oglinzii principale de 400 mm și camera CCD SBIG STL-6303E dotată cu filtre de fotometrie UBVRI, câmpul de observaţie al telescopului fiind de 29,8’x19.9’.

Activitatea reprezintă o continuitate a Programului de observații astronomice „Nova/Supernova Search”, care are ca scop descoperirea de nove și supernove în galaxii, început în luna februarie 2012 la Observatorul astronomic din Galați.

Pentru a detecta stele gigante sau supergigante roșii, s-au realizat imagini în filtrele V și I, pentru fiecare câmp observat, imaginile fiind comparate pentru a vedea dacă există o diferență mare de magnitudine care să indice culoarea roșie a stelei.

După ce au fost detectate stele roșii în imaginile obținute, culoarea roșie a acestora a fost confirmată folosind date de la telescopul spațial Gaia al Agenției Spațiale Europene (ESA). Magnitudinele măsurate în imaginile obținute au fost comparate cu magnitudinele din diferite cataloage pentru a detecta variabilitate la aceste stele. Mai departe s-a verificat ce stele roșii și variabile din câmpul observat sunt cunoscute. Pentru stelele roșii necatalogate ca fiind variabile, s-au accesat datele fotometrice ale survey-ului astronomic ZTF (Zwicky Transient Facility), dar și ale survey-ului Panoramic Survey Telescope and Rapid Response System (Pan-STARRS1), pentru a descoperi și analiza variabilitatea acestora în timp. Analiza acestor date a dus în final la descoperirea stelei variabile [M31] Galati V23. În urma analizei curbei de lumină la această stea variabilă, s-au stabilit maximul și minimul strălucirii, perioada de 824 de zile și tipul de variabilitate specific stelelor variabile de tip SR (semiregulate)”, anunță Complexul Muzeal de Ştiinţele Naturii „Răsvan Angheluţă” Galaţi.

Ce sunt stelele variabile semiregulate

Paralaxa mică acestei stele ce se găsește în catalogul Gaia EDR3, confirmă apartenența acesteia la galaxia Andromeda. O altă dovadă în acest sens sunt magnitudinile slabe în infraroșu observate de survey-ul Two-Micron All-Sky Survey (2MASS), dar și strălucirea stelei care este asemănătoare cu a celorlalte stele variabile semiregulate din galaxia Andromeda.

Stelele variabile semiregulate sunt un grup numeros de stele pulsante. Acestea sunt stele gigante și supergigante, aparținând tipurilor spectrale intermediare și târzii. Ele prezintă periodicitate vizibilă în schimbările lor de strălucire întrerupte uneori de neregularități.

Perioadele de variație sunt situate în intervalul 20 – 2.000 de zile, în timp ce formele curbelor de lumină sunt destul de diferite cu amplitudini variind de la câteva sutimi la mai multe magnitudini.

Betelgeuse, cea mai cunoscută stea variabilă semiregulată

Cel mai cunoscut exemplu de stea variabilă semiregulată este Betelgeuse, care se găsește la aproximativ 548 ani-lumină față de Pământ. Aceasta este cea de-a zecea stea ca strălucire de pe cerul nopții, iar după Rigel, a doua ca strălucire din constelația Orion.

„Dacă am observa cerul nopții în infraroșu apropiat, Betelgeuse ar fi cea mai strălucitoare stea. Aceasta a evoluat rapid datorită masei sale mari și cel mai probabil în 100.000 de ani își va încheia evoluția ca supernovă. Galaxia Andromeda este o galaxie spirală situată la aproximativ 2,5 milioane de ani-lumină față de Pământ și cea mai apropiată galaxie mare de Calea Lactee (galaxia noastră). Aceasta poate fi vizibilă cu ochiul liber ca o mică nebulozitate, dacă observăm cerul într-o noapte fără Lună, departe de poluarea luminoasă a marilor orașe. Astronomii estimează că în galaxia Andromeda sunt aproximativ un trilion de stele (1×1012) de două ori mai multe ca în galaxia noastră. Diametrul galaxiei Andromeda este de aproximativ 220.000 ani-lumină și peste aproximativ 4,5 miliarde de ani, aceasta se va ciocni cu galaxia noastră. În urma acestei fuziuni se va forma o galaxie eliptică gigantică sau o galaxie lenticulară mare”, conform sursei citate.

Până în acest moment la Observatorul astronomic din Galați au fost descoperite 23 stele variabile.