Home » Știință » Ce anume a declanșat evoluția vieții pe Pământ? Ipotezele propuse de cercetători

Publicat: 16.02.2023

Biologii nu sunt pe deplin de acord cu privire la locul exact în care a apărut pentru prima dată viața pe Pământ. S-ar putea ca viața să fi evoluat pe fundul oceanului, în bazine stâncoase de mică adâncime sau din elementele fundamentale vieții aduse de un asteroid sau… poate că factorii declanșatori au fost o combinație a tuturor elementelor enumerate mai sus.

Știm că tot ce trăiește pe Pământ are nevoie de apă ca să supraviețuiască. Așadar, poate că viața a apărut prima dată acolo unde exista și apă. Însă apa nu este suficientă pentru susținerea vieții. De asemenea, viața mai are nevoie și de energie, potrivit Live Science.

În prezent, majoritatea viețuitoarelor își obțin energia din metabolizarea zaharurilor, dar aceste molecule nu existau acum 3,7 miliarde de ani, atunci când a apărut viața. Așadar, care au fost sursele de energie care au facilitat apariția primilor locuitori ai Pământului?

Influența radiațiilor ultraviolete asupra vieții

În timpul eonului Hadean (perioadă geologică care s-a desfășurat cu 4,6 până la 4 miliarde de ani în urmă), Pământul era, în mare parte, o lume oceanică cu insule vulcanice.

O primă teorie despre originea vieții este că razele ultraviolete (UV) de la Soare ar fi ajutat la crearea de molecule complexe în bazinele stâncoase de mică adâncime, situate pe insule vulcanice, a spus biologul Eloi Camprubi-Casas, care studiază originea vieții la Universitatea Rio Grande Valley din Texas, SUA.

„Radiația UV este grozavă deoarece este atât de energetică, încât generează molecule ionizate, făcându-le să fie mult mai reactive și mult mai probabil să se combine în molecule mult mai complexe și mai mari necesare pentru generarea elementelor constitutive ale vieții”, a spus Camprubi-Casas.

Așadar, chiar dacă s-au format molecule complexe, acestea s-ar fi degradat și din cauza radiațiilor solare.

Viața ar fi apărut pe fundul mării

Tocmai de aceea, Campubi-Casas și colegii săi bănuiesc că originea vieții stă undeva departe de acele iazuri calde – pe fundul mării, acolo unde apa caldă și alcalină s-a amestecat cu cea rece și acidă, astfel creând o supă de energie chimică, care ar fi putut declanșa evoluția vieții.

În adâncurile oceanelor, zonele de activitate geotermală se formează la granițele dintre plăci, pe măsură ce magma se ridică din mantaua Pământului. Apa rece a oceanului se infiltrează în fisurile din aceste zone fierbinți și dizolvă mineralele din rocă. Atunci când apa fierbinte iese din fisuri și curge în apa rece a oceanului, mineralele se precipită, formând „coșuri” de materie organică, a explicat Camprubi-Casas. Acel fluid este alcalin și conține mult hidrogen gazos, iar în timpul Hadeanului atmosfera Pământului conținea o abundență de dioxid de carbon, din care, o bună parte s-a dizolvat în ocean, făcând oceanul ușor acid.

Atunci când apa din izvoarele hidrotermale s-a combinat cu dioxidul de carbon dizolvat în ocean, moleculele rezultate au devenit „mult mai active din punct de vedere chimic și, din acest moment, poți începe să adaugi azot pentru a crea aminoacizi sau azot și oxigen pentru a forma elementele constitutive ale ADN-ului”, a spus Camprubi-Casas.

Apariția vieții pe Pământ, datorată unor elemente din spațiu

O altă teorie despre originea vieții pe Pământ susține că elementele fundamentale ale vieții au fost aduse prin impactul unui asteroid, fenomen mult mai obișnuit în Hadean decât în zilele noastre. „Pe suprafața unui asteroid, un strat de gheață ar fi protejat zaharurile simple și micii aminoacizi, ingredientele unice necesare pentru chimia prebiotică, de o mare parte din radiațiile dure ale Soarelui”, a declarat Partha Bera, cercetător științific la Bay Area Environmental Research Institute de la NASA.

„Aceste corpuri au fost expuse luminii Soarelui timp de milioane de ani, producând radicali, adică ingrediente active, care pot reacționa între ele chiar și la temperaturi scăzute”, a pus Bera. Radicalii sunt atomi, molecule sau ioni, cu un electron în plus, astfel fiind gata să reacționeze cu orice.

O chimie complexă

Potrivit acestei ipoteze privind originea vieții, atunci când acei asteroizi au lovit Pământul, moleculele reactive s-ar fi combinat cu molecule simple din ocean și au creat chimia complexă, necesară pentru a declanșa apariția vieții pe Terra.

În acest caz, sursa de energie ar fi fost, de asemenea, căldura geotermală, conform spuselor lui Bera.

Având în vedere că există prea puține mostre de rocă din această perioadă a Pământului, este imposibil să știm cu exactitate care sursă, fie că vorbim de Soare, chimie geotermală sau căldură geotermală, a declanșat evoluția vieții. Dar cercetările efectuate în laboratoare și numeroasele dezbateri pe această temă ne vor ajuta să clarificăm posibilele origini.

NASA a început construirea următoarei generații de „vânători” de asteroizi