Home » Știință » Jupiter și Venus în conjuncție în această noapte. Evenimentul este vizibil cu ochiul liber

Publicat: 02.03.2023

În ziua de joi, 2 martie, două planete luminoase se vor apropia atât de mult încât va părea de parcă ar fi pe punctul să se lovească una de cealaltă pe cerul nopții.

Jupiter, cea mai mare planetă din Sistemul Solar, și Venus, unul dintre cele mai luminoase obiecte de pe cerul Pământului, se vor apropia până la jumătate de grad una de cealaltă sau aproximativ lățimea unei Luni Pline.

De mai multe săptămâni, cele două corpuri cerești s-au apropiat încetul cu încetul, astfel că ne vom putea încânta privirile cu un fenomen cunoscut drept „conjuncție”, care are loc atunci când două obiecte de pe cer, cum ar fi sateliți, planete sau stele, par excepțional de apropiate.

Jupiter și Venus formează „conjuncții” aproape o dată la fiecare an

Fenomenul este, bineînțeles, o iluzie de perspectivă. Cele două planete luminoase sunt de fapt la milioane de kilometri depărtare. Doar din perspectiva noastră de pe Terra vor părea că se apropie. Mulțumită trăsăturilor orbitale ale planetei noastre, Jupiter și Venus formează „conjuncții” aproape o dată la fiecare an.

Nu veți avea nevoie de telescop sau binoclu pentru a vedea conjuncția celor două planete. Pur și simplu trebuie să priviți înspre Vest după apusul Soarelui, iar cele două obiecte ar trebuie să fie vizibile cu ochiul liber.

Jupiter și Venus vor fi excepțional de luminoase, chiar de două ori mai strălucitoare decât Sirius, cea mai luminoasă stea de pe cerul nostru, în timp ce Venus va străluci de șase ori mai mult decât Jupiter, potrivit Space.com.

Cum putem vedea conjuncția dintre Jupiter și Venus?

Cu toate acestea, pasionații de astronomie care vor privi planetele cu un binoclu ar putea vedea și trei dintre sateliții lui Jupiter, Io, Ganymede și Callisto.

Totodată, cele două planete vor fi separate puțin prea mult pentru a apărea în același câmp vizual al unui telescop.

Dacă nu puteți privi spectacolul pe cerul nopții, conjuncția celor două planete va fi transmisă în direct de la Roma, cu ajutorul Virtual Telescope Project.

„Marea conjuncție” dintre Jupiter și Saturn. Imagini spectaculoase cu întâlnirea celor două planete