Home » Știință » Universul are forma unei gogoși, nu a unei clătite, sugerează un studiu

Universul are forma unei gogoși, nu a unei clătite, sugerează un studiu

Foto: ESA/HFI/LFI Consortia
Publicat: 24.03.2023

Universul are forma unei gogoși uriașe, în ciuda tuturor dovezilor care spun că este plat precum o clătită, sugerează un nou studiu.

Modelele ciudate găsite în ecourile Big Bangului ar putea fi explicate de un Univers cu o formă mai complicată, iar astronomii nu au testat pe deplin planeitatea universului, arată studiul.

Toate observațiile de până acum sugerează că universul este plat. În geometrie, „planeitatea” se referă la comportamentul liniilor paralele pe măsură ce acestea se prelungesc la infinit. Gândiți-vă la un blat de masă: liniile care încep paralele vor rămâne așa pe măsură ce se extind de-a lungul mesei.

Apoi uitați-vă la Pământ. Liniile de longitudine încep perfect paralele între ele la ecuator, dar în cele din urmă converg la poli. Faptul că liniile inițial paralele se intersectează dezvăluie că Pământul nu este plat, explică Live Science.

Universul are forma unei gogoși?

Aceeași logică i se aplică și Universului tridimensional. De exemplu, radiația cosmică de fond (CMB) se află acum la peste 42 de miliarde de ani-lumină distanță și prezintă mici fluctuații de temperatură pe cer.

Astronomii au calculat mărimea prezisă a acestor fluctuații în comparație cu observațiile. Dacă dimensiunea lor măsurată diferă de predicții, înseamnă că acele raze de lumină, care au început paralele, și-au schimbat direcțiile în spațiu-timp, ceea ce indică faptul că geometria universului este curbă.

Aceleași măsurători au arătat că, ignorând deviațiile la scară mică din galaxii și găuri negre, geometria generală a universului este plată.

Ce înseamnă „plat”?

Dar există mai multe „tipuri de plat”. De exemplu, trageți linii paralele pe o bucată de hârtie. Apoi înfășurați un capăt al hârtiei până îl conectați cu celălalt, formând un cilindru. Liniile rămân paralele pe măsură ce înconjoară cilindrul. În limbajul matematicii, orice cilindru este plat geometric, dar se spune că are o topologie diferită. Uniți capetele cilindrului și veți obține un tor (o formă asemănătoare cu a gogoșii).

Pentru a obține un alt exemplu de formă plată ciudată, înfășurați o fâșie subțire de hârtie într-un cerc, dar faceți o răsucire de 180 de grade la un capăt. Rezultatul final este o bandă Möbius, care este plată din punct de vedere geometric, deoarece liniile paralele rămân paralele, chiar și atunci când se răstoarnă.

Matematicienii au descoperit 18 posibile topologii 3D plate geometric. În fiecare dintre aceste topologii, cel puțin o dimensiune se înfășoară în jurul ei înseși și, uneori, se răstoarnă ca o bandă Möbius sau face rotații parțiale.

Dacă Universul are forma unei gogoși…

Într-un Univers atât de întortocheat, dacă ne-am uita departe, am vedea o copie (poate cu susul în jos) a noastră de la o vârstă mult mai mică. De exemplu, dacă Universul ar avea 1 miliard de ani-lumină, astronomii ar vedea o versiune a galaxiei Calea Lactee așa cum a fost acum 1 miliard de ani și, în spatele acesteia, o altă copie de acum 2 miliarde de ani și așa mai departe.

Dacă Universul are forma unei gogoși, astronomii ar putea privi în două direcții pentru a vedea astfel de copii.

Astronomii au măsurat topologia universului în mai multe moduri, de la căutarea de duplicate ale modelelor de galaxii până la cercuri care se potrivesc în CMB. Toate dovezile sugerează că universul este atât geometric plat, cât și are o topologie simplă nedesfășurată.

Studiile nu se opresc aici

Dar o lucrare publicată pe 23 februarie în baza de preprinturi arXiv sugerează că măsurătorile anterioare au fost limitate. Cel mai important, observațiile au presupus că Universul se înfășoară în jurul său într-o singură dimensiune și nu are o topologie mai complicată. De asemenea, observațiile CMB au dezvăluit câteva anomalii ciudate, inexplicabile, cum ar fi modele mari care apar acolo unde nu ar trebui.

De fapt, un Univers cu o topologie complicată ar putea explica cel puțin unele dintre anomaliile din CMB. Deși acesta nu este un caz de nedemontat pentru topologii complicate, cercetătorii au oferit idei pentru căutări directe mai sofisticate, cum ar fi studii ulterioare ale CMB.

În acest caz, poate că există o imagine a noastră în oglindă undeva în Universul nostru întortocheat.

Test de cultură generală. De ce este spațiul rece dacă Soarele e atât de fierbinte?

Un obiect cosmic gigantic produce cea mai joasă notă muzicală din Univers