Home » Știință » Cât timp i-ar lua omenirii să colonizeze o altă planetă?

Cât timp i-ar lua omenirii să colonizeze o altă planetă?

Publicat: 08.04.2023

Elon Musk, directorul executiv al SpaceX, vrea să aibă un oraș de un milion de oameni pe Marte până în 2050. Aceasta ar putea părea cu adevărat o ambiție astronomică, dar este oare fezabilă? De cât timp ar fi nevoie pentru ca oamenii să colonizeze o altă planetă? Și ar putea fi vreodată posibil ca oamenii să colonizeze lumi din afara Sistemului Solar?

Răspunsurile la aceste întrebări depind în funcție de planeta despre care vorbim. Pentru Marte, o perioadă de câteva zeci de ani nu este neapărat un interval nerealist. Serkan Saydam, director adjunct al Centrului Australian pentru Cercetare în Domeniul Ingineriei Spațiale și profesor la Universitatea New South Wales din Sydney, a declarat că există posibilitatea ca oamenii să poată coloniza Marte în câteva decenii.

„Cred că până în 2050 vom avea o colonie umană pe Marte, a declarat Saydam, conform Live Science.

Colonizarea planetei Marte, un fapt care sună „plăcut, dar greu de realizat”

Profesorul este de părere că primul pas important în stabilirea unei colonii de succes pe Marte va fi apa, iar aceasta poate fi extrasă din gheață și/sau minerale hidratate. El crede că apa va facilita apoi agricultura și capacitatea de a cultiva hrană pe Marte, ca în filmul „Marțianul” din 2015. Hidrogenul din gheață și mineralele ar putea fi folosite și ca sursă de energie pentru propulsia rachetelor.

Nu există încă un consens științific în ceea ce privește colonizarea planetei Marte până în 2050, astfel că alți oameni de știință au oferit opinii mai puțin optimiste.

Louis Friedman, un inginer în astronautică și și cofondator al organizației non-profit The Planetary Society, a sugerat în 2019 că este puțin probabil ca omenirea să colonizeze Marte în viitorul apropiat.

Rachael Seidler, un neurolog de la Universitatea din Florida, SUA, care a lucrat cu astronauții NASA, a declarat că oamenilor le place să fie optimiști în privința colonizării planetei Marte, dar că, acest fapt sună „plăcut, însă greu de realizat”.

Cu toate acestea, China plănuiește să trimită echipaje umane pe Marte în 2033, în timp ce NASA își propune să trimită astronauți pe Planeta Roșie până la sfârșitul lui 2030 sau la începutul lui 2040. Odată ce oamenii ar ajunge acolo, următorul pas ar putea să fie construirea unei colonii.

Cum ar supraviețui oamenii dacă ar coloniza Marte?

Colonizarea implică un anumit grad de autosuficiență, dar nu neapărat o independență completă față de Pământ. Saydam compară Marte cu o insulă izolată, în care ar trebui să imporți lucruri din când în când.

„Majoritatea echipamentelor și uneltelor vor fi trimise de pe Pământ. Nu cred că se poate fabrica un camion pe suprafața lui Marte”, a spus Saydam.

Marte ar trebui să producă ceva, astfel încât supraviețuirea unei colonii pe suprafața sa să devină un fapt viabil. Turismul spațial este o opțiune, dar Saydam a indicat extracția de minerale ca fiind cheia succesului colonizării. De exemplu, mineritul spațial asupra asteroizilor din apropiere pentru minerale valoroase, cum ar fi platina, ar putea să creeze noi economii spațiale, stimulând astfel investiții și explorări suplimentare.

Deși Marte este considerată o opțiune realistă de colonizare, vecina noastră roșie nu este chiar cea mai primitoare planetă pentru oameni. Atmosfera sa este formată în proporție de 95% din dioxid de carbon, este foarte rece, cu o temperatură medie de aproximativ -60 de grade Celsius și este bombardată cu radiații dăunătoare. Navele spațiale de pe Pământ au nevoie de aproximativ 8,5 luni ca să ajungă pe Marte.

Posibilitatea vagă de a ajunge pe o exoplanetă

Se crede însă că există aproape cu siguranță cămine mai ospitaliere pe planetele din afara Sistemului nostru Solar. Acestea se numesc exoplanete. Problema în ce privește exoplanetele este că sunt foarte, foarte îndepărtate. Omenirea încă nu a trimis o navă spațială pe o exoplanetă, iar singurele sonde care au părăsit Sistemul nostru Solar au fost Voyager 1 și 2. Acestea au avut, însă, nevoie de 35 de ani și, respectiv, de 41 de ani, ca să ajungă pe o planetă interstelară. Exoplanetele sunt mult mai departe.

„Tot ar dura câteva zeci de mii de ani ca să ajungem la cea mai apropiată exoplanetă cu tehnologia noastră actuală”, a declarat Frédéric Marin, astrofizician specializat în găuri negre la Observatorul Astronomic din Strasbourg de la Universitatea din Strasbourg, Franța.

În condițiile în care schimbările climatice și alte provocări legate de Pământ amenință să ducă la dispariția oamenilor înainte să reușim să realizăm călătoria interstelară, nu există încă nicio garanție că vom ajunge vreodată să colonizăm exoplanete.

Telescopul Webb a dezvăluit atmosfera unei exoplanete așa cum nu s-a mai văzut până acum