Home » Știință » „Noul canabis” ar putea fi o plantă înrudită cu margareta

„Noul canabis” ar putea fi o plantă înrudită cu margareta

Foto: Didier B./Wikimedia Commons, CC BY-SA 2.5
Publicat: 13.05.2023

A fost descoperită o plantă care nu are nicio legătură cu canabisul și care produce un număr mare de canabinoizi, compușii responsabili pentru diferitele efecte farmacologice ale „ierbii”. Este această plantă noul canabis?

Planta produce câteva dintre aceleași molecule prezente în canabis, precum și zeci de canabinoizi necunoscuți anterior, dintre care unii pot avea proprietăți medicale.

„Noul canabis”, pe numele său științific Helichrysum umbraculigerum, este o plantă cu flori din Africa de Sud din familia margaretelor, care este cel mai bine cunoscută pentru că miroase a curry. Surse istorice sugerează utilizarea sa ca substanță halucinogenă în ritualurile populare, iar un studiu efectuat cu zeci de ani în urmă a indicat că poate conține canabinoizi, deși până acum cercetătorii nu au identificat niciodată structura acestor compuși.

„Noul canabis” conține peste 40 de canabinoizi

După ce au secvențiat genomul plantei și i-au analizat componentele chimice, autorii unui nou studiu au reușit să identifice peste 40 de canabinoizi în frunzele de H. umbraculigerum. Prin comparație, canabisul produce peste 100 de canabinoizi, notează IFL Science.

Cu toate acestea, deoarece canabinoizii derivați din canabis se găsesc în florile plantei, producția comercială a acestor compuși necesită practici de cultivare intensivă care au un cost economic și de mediu ridicat. În schimb, autorii studiului descriu H. umbraculigerum drept „o sursă de plante perenă, cu creștere rapidă, viabilă din punct de vedere comercial pentru canabinoizi bioactivi”.

Și chiar dacă H. umbraculigerum nu produce THC sau CBD, cei mai faimoși doi canabinoizi găsiți în canabis, planta produce cantități mari de CBG, un canabinoid care s-a dovedit promițător ca tratament pentru tulburări neurologice, cancer de colon și diverse alte conditii medicale.

Potrivit cercetătorilor, semnalizarea canabinoizilor este „proiectată a avea potențial terapeutic în aproape toate bolile umane”. Pentru mulți pacienți, totuși, proprietățile psihoactive ale THC sunt nedorite, ceea ce înseamnă că canabinoizii relevanți din punct de vedere medical trebuie izolați din extractele de canabis.

Așadar, faptul că H. umbraculigerum nu produce THC poate fi un avantaj și ar putea permite accesul mai ușor la CBG și la alți canabinoizi fără teama că pacienții vor halucina.

Au fost identificați zeci de canabinoizi necunoscuți anterior

„Am găsit o nouă sursă majoră de canabinoizi și am dezvoltat instrumente pentru producția lor susținută, care pot ajuta la explorarea potențialului lor terapeutic enorm”, a explicat dr. Paula Berman, autoare a studiului, într-o declarație. După identificarea enzimelor implicate în crearea acestor canabinoizi, cercetătorii au reușit să modifice drojdia de bere pentru a produce exact aceiași compuși.

Și în timp ce 6 dintre canabinoizii identificați în H. umbraculigerum sunt prezenți și în canabis, restul sunt complet noi. „Următorul pas interesant ar fi să determinam proprietățile celor peste 30 de canabinoizi noi pe care i-am descoperit și apoi să vedem ce utilizări terapeutice ar putea avea”, a spus Berman.

Care este rolul canabinoizilor în plante?

Este interesant faptul că oamenii de știință încă nu înțeleg pe deplin de ce plantele produc canabinoizi, deși există unele dovezi care sugerează că aceștia pot ajuta la descurajarea prădătorilor și ar putea chiar acționa ca un fel de protecție solară naturală împotriva razelor ultraviolete.

„Faptul că, în cursul evoluției, două plante neînrudite genetic și-au dezvoltat independent capacitatea de a produce canabinoizi sugerează că acești compuși îndeplinesc funcții ecologice importante”, a explicat profesorul Asaph Aharoni, autor al studiului.

„Este nevoie de mai multe cercetări pentru a determina care sunt aceste funcții”, a conchis el.

Studiul este publicat în Nature Plants.

Cancerul la gât devine o adevărată epidemie, iar de vină ar fi obiceiurile sexuale

Un medicament împotriva HIV pare să elimine substanțele toxice ale demenței

Ar putea fi transpirația benefică pentru aspectul pielii?

Genomurile de la 240 de specii de mamifere dezvăluie de ce omul este unic