Home » Știință » Un medicament împotriva HIV pare să elimine substanțele toxice ale demenței

Un medicament împotriva HIV pare să elimine substanțele toxice ale demenței

Sursa foto: Shutterstock
Publicat: 30.04.2023

Un medicament împotriva HIV pare să ajute creierul să elimine proteinele toxice care duc la boala Huntington și la un tip de demență, ceea ce ridică posibilitatea ca acesta să poată fi reprodus ca terapie pentru tulburările neurodegenerative.

Acumularea acestor grupuri de proteine este legată de declinul cognitiv, dar cercetările efectuate pe șoareci au arătat că medicamentul antiretroviral maraviroc poate restabili capacitatea creierului de a le elimina.

Medicamentul, care este comercializat și sub numele de Selzentry (SUA) și Celsentri (Europa) a arătat semne de reducere a morții celulelor cerebrale și de încetinire a pierderii memoriei la șoarecii modificați genetic pentru a suferi de demență.

Cercetarea a fost publicată în revista Neuron.

Un medicament împotriva HIV previne și bolile neurodegenerative?

Este mult prea devreme pentru a spune dacă medicamentul poate ajuta propriu-zis la prevenirea demenței sau a bolii Huntington la șoareci, ca să nu mai vorbim de oameni, însă cercetarea a identificat o cale biologică care duce la neurodegenerare și o potențială cale de a o opri.

„În timpul dezvoltării acestui medicament ca tratament împotriva HIV, au existat o serie de alți candidați care au eșuat pe parcurs, deoarece nu au fost eficienți împotriva HIV. S-ar putea să descoperim că unul dintre acestea funcționează eficient la om pentru a preveni bolile neurodegenerative”, a declarat cercetătorul David Rubinsztein de la Institutul Britanic de Cercetare a Demenței de la Universitatea Cambridge din Anglia, care a condus cercetarea.

Cercetătorii de la Cambridge au folosit două tulpini de șoareci modificați genetic pentru a suferi fie de boala Huntington – declanșată de acumularea în creier a unor grupuri de proteine Huntington – sau de o formă de demență cunoscută sub numele de tauopatie, care este legată de acumularea de proteine tau.

Boala Alzheimer este asociată cu o acumulare de amyloid-beta și de grupuri de proteine tau.

Cum a acționat medicamentul asupra creierului șoarecilor?

În afecțiuni neurodegenerative ca acestea, o acumulare de proteine toxice este asociată cu distrugerea și, ulterior, moartea celulelor cerebrale, ceea ce duce la simptome precum pierderea memoriei, confuzie, schimbări de dispoziție și, în cele din urmă, moarte.

De obicei, organismul ar scăpa de aceste proteine toxice printr-un proces cunoscut sub numele de autofagie, în care celulele din creier consumă orice proteine nedorite sau toxice, le descompun și le elimină. Dar, din anumite motive, la pacienții cu afecțiuni neurodegenerative, acest proces eșuează, potrivit Science Alert.

Șoarecilor care au fost modificați genetic pentru a avea boala Huntington li s-a administrat medicamentul la vârsta de două luni, timp de patru săptămâni. La sfârșitul tratamentului, cercetătorii au arătat că aceștia aveau o acumulare semnificativ mai mică de acumulări de grupuri de proteină huntingtină prost pliată în creierul lor, în comparație cu șoarecii netratați.

Cu toate acestea, șoarecii netratați nu prezintă simptome fizice ale bolii Huntington până la vârsta de cel puțin trei luni, astfel încât studiul nu a putut arăta dacă medicamentul ar putea reduce simptomele încă.

Dar echipa a administrat maraviroc și la șoareci modificați pentru a declanșa demența legată de tau și, în acest caz, a putut demonstra că medicamentul nu numai că a redus acumularea de grupuri de proteine, dar a redus și pierderea de celule cerebrale.

„Suntem foarte entuziasmați de aceste descoperiri, deoarece nu numai că am descoperit un nou mecanism prin care microglia noastră grăbește neurodegenerarea, dar am demonstrat, de asemenea, că acest lucru poate fi întrerupt, potențial chiar cu un tratament existent și sigur”, a spus Rubinsztein.

Cercetătorii au reușit să obțină pui de șoareci din doi masculi