Home » Știință » Astronomii au observat pentru prima dată unde radio emise de o supernovă de tip Ia

Sursa foto: Adam Makarenko/W. M. Keck Observatory/EurekAlert
Publicat: 20.05.2023

Astronomii au observat pentru prima dată unde radio emise de o supernovă de tip Ia, un tip de explozie care provine de la o stea pitică albă. Asta arată indicii importante în ceea ce privește înțelegerea modului în care explodează piticele albe.

O supernovă de tip Ia (One A) este explozia nucleară a unei stele pitice albe. Acest tip de supernovă este bine-cunoscut. Aceste supernove sunt folosite de astronomi pentru a măsura distanțele cosmice și expansiunea Universului. Dar mecanismul de explozie al supernovei de tip Ia nu este bine înțeles. Piticele albe solitare nu explodează, astfel încât se crede că acumularea de masă de la o stea vecină joacă un rol în declanșarea exploziei.

Masa acumulată este stratul exterior al stelei tovarășe, deci în mod normal este compusă în principal din hidrogen, dar s-a considerat că ar trebui să fie posibil ca o pitică albă să acumuleze heliu de la o stea tovarășă care și-a pierdut stratul exterior de hidrogen. Rezultatele astronomilor au fost publicate în revista științifică Nature.

Primele unde radio emise de o supernovă de tip Ia

Pe măsură ce pitica albă îndepărtează materia din steaua sa companion, nu tot din această materie cade pe steaua pitică albă. O parte formează un nor de materie circumstelară în jurul sistemului binar. Atunci când o pitică albă explodează într-un nor de material circumstelar, este de așteptat ca undele de șoc ale exploziei care călătoresc prin materialul circumstelar să excite atomii, determinându-i să emită unde radio puternice. Cu toate acestea, deși au fost observate multe supernove de tip Ia care au explodat într-un nor de material circumstelar, până acum astronomii nu au observat încă emisii de unde radio asociate cu o supernovă de tip Ia, conform EurekAlert.

O echipă internațională de astronomi, printre care membri ai Universității din Stockholm, Suedia și ai Observatorului Astronomic Național din Japonia, a realizat observații detaliate ale unei supernove de tip Ia care a explodat în 2020. Aceștia au dezvăluit că această supernovă a fost înconjurată de material circumstelar format în principal din heliu și au reușit, de asemenea, să detecteze unde radio provenite de la supernovă.

Astronomii vor căuta emisii de la alte supernove de tip Ia pentru a afla ce duce la explozie

Compararea intensității undelor radio observate cu modelele teoretice a arătat că steaua pitică albă progenitoare a acumulat material cu o rată de aproximativ 1/1000 din masa Soarelui în fiecare an. Aceasta este prima supernovă de tip Ia confirmată, declanșată de acumularea de masă de la o stea companion cu un strat exterior format în principal din heliu.

Se așteaptă ca această observație a undelor radio de la o supernovă de tip Ia bogată în heliu să ne ajute să înțelegem mai bine mecanismul exploziei și condițiile care precedă o supernovă de tip Ia. Acum, echipa intenționează să caute emisii radio de la alte supernove de tip Ia pentru a elucida evoluția care duce la explozie.

Telescopul Webb a surprins structura stelară a uneia dintre cele mai vechi galaxii din Univers