Home » Știință » O explozie de mărimea Sistemului Solar i-a uimit pe astronomi

O explozie de mărimea Sistemului Solar i-a uimit pe astronomi

Sursa foto: Phil Drury, University of Sheffield/EurekAlert
Publicat: 04.04.2023

O explozie de mărimea Sistemului Solar i-a lăsat perplecși pe oamenii de știință, deoarece o parte din forma sa, similară cu cea a unui disc extrem de plat, sfidează tot ce credeam că știm despre exploziile din spațiu.

Explozia observată a fost un Fast Blue Optical Transient (FBOT) luminos, o clasă de explozie extrem de rară, care este mult mai puțin frecventă decât alte explozii, cum ar fi supernovele. Primul FBOT luminos a fost descoperit în 2018 și a primit porecla „Vaca”, conform EurekAlert.

Exploziile stelelor din Univers au aproape întotdeauna o formă sferică, deoarece stelele însele sunt sferice. Cu toate acestea, această explozie, care a avut loc la 180 de milioane de ani-lumină distanță, este cea mai asferică văzută vreodată în spațiu. S-a constatat că aceasta are o formă asemănătoare unui disc, care a apărut la câteva zile după ce a fost descoperită. Este posibil ca această secțiune a exploziei să fi provenit din materialul „vărsat de stea” chiar înainte să explodeze.

Cum au descoperit oamenii de știință această explozie?

Încă nu este clar cum se produc exploziile luminoase FBOT, dar se speră că această observație, publicată în Monthly Notices of the Royal Astronomical Society, ne va aduce mai aproape de a le înțelege.

„Se știu foarte puține lucruri despre exploziile FBOT. Pur și simplu nu se comportă așa cum ar trebui să se comporte stelele care explodează, sunt prea strălucitoare și evoluează prea repede. Pur și simplu, sunt ciudate, iar această nouă observație le face și mai ciudate. […] Nu ne-am gândit niciodată că exploziile ar putea fi atât de asferice. Există câteva explicații potențiale pentru aceasta: stelele implicate ar fi putut crea un disc chiar înainte să moară sau acestea ar putea fi supernove eșuate, în cazul în care miezul stelei se prăbușește într-o gaură neagră sau o stea neutronică, care apoi consumă restul stelei”, a declarat dr. Justyn Maund, autorul principal al studiului de la Departamentul de Fizică și Astronomie al Universității din Sheffield, Anglia.

Oamenii de știință au făcut această descoperire după ce au observat o lumină polarizată complet întâmplător. Ei au reușit să măsoare polarizarea exploziei cu ajutorul Telescopului Liverpool, deținut de Universitatea John Moores din Liverpool, situat în La Palma, cea mai nord-vestică insulă dintre Insulele Canare, aflate în Oceanul Atlantic.

O galaxie aflată la 180 de milioane de ani-lumină distanță

Cercetătorii au reușit să măsoare forma exploziei și să vadă ceva de mărimea Sistemului Solar, dar într-o galaxie aflată la 180 de milioane de ani-lumină distanță. Apoi, aceștia au folosit datele ca să reconstruiască forma 3D a exploziei și au cartografiat marginile exploziei, fapt ce le-a permis să vadă cât de plată a fost aceasta.

Oglinda Telescopului Liverpool are un diametru de numai 2,0 metri, dar, prin studierea polarizării, astronomii au reușit să reconstruiască forma exploziei ca și cum telescopul ar fi avut un diametru de aproximativ 750 de kilometri.

Cercetătorii vor întreprinde acum un nou studiu împreună cu Observatorul Internațional Vera Rubin din Chile, care ar trebui să ajute la descoperirea mai multor FBOT-uri și la o mai bună înțelegere a acestora.

Telescoapele spațiale chinezești au măsurat cea mai strălucitoare explozie de raze gamma detectată vreodată