Home » Știință » Telescopul Webb nu va mai fi singur: NASA trimite un „însoțitor” să studieze împreună Universul

Publicat: 16.06.2023

După ce a petrecut un an și jumătate privind singur în Universul îndepărtat, la peste un milion de kilometri distanță de Pământ, Telescopul Spațial James Webb (JWST) al NASA are, în sfârșit, companie.

Agenția spațială a selectat recent un satelit de tip cubesat, care are mărimea unui prăjitor de pâine și care va deveni micul „însoțitor” al telescopului mult mai mare, potrivit unui comunicat.

NASA a ales misiunea spațială în valoare de 8,5 milioane de dolari, numită „Monitoring Activity from Nearby sTars with uv Imaging and Spectroscopy” (MANTIS), care va fi proiectată și construită de cercetătorii de la Universitatea Colorado Boulder din SUA.

O echipă științifică care va crește numărul observațiilor din Univers

Micuța, dar puternica navă spațială, programată să fie lansată cândva în 2026, va observa cerul în toată gamă de lumină ultravioletă, inclusiv lumina UV extremă (EUV), o formă mai energetică, conform Futurism.

Aceste observații vor ajuta micul satelit să studieze stelele care ard la zeci de ani-lumină distanță de Pământ, completând propriile observații ale lui Webb asupra exoplanetelor.

„Am propus ca MANTIS să fie un fel de secund în ultraviolete, care va urma Telescopul Webb și va privi oriunde o va face și acesta, completând acest context important al mediilor stelare în care trăiesc aceste planete”, a declarat Kevin France, profesor asociat la Universitatea Colorado Boulder și om de știință în echipa MANTIS.

Misterul luminii UV care afectează atmosferele planetelor

Planetele eliberează adesea cantități uriașe de EUV pe măsură ce sunt lovite de radiațiile provenite de la steaua lor gazdă, semn că este posibil ca acestea să își piardă atmosfera. Dar măsurarea acestei explozii de radiații s-a dovedit a fi dificilă, iar aici intervine MANTIS.

„În cazul multora dintre stele, aceasta va fi prima dată când vom vedea cum arată în lumină ultravioletă extremă”, a declarat în comunicat David Wilson, care conduce echipa științifică a misiunii de la Universitatea din Colorado.

„Vrem să înțelegem în ce mod acest flux de lumină UV care vine dinspre stele afectează atmosferele planetelor și chiar locuibilitatea lor”, a declarat cercetătorul principal Briana Indahl, tot de la Universitatea din Colorado.

Un sistem stelar rar prevestește un eveniment cosmic uriaș în așteptare