Home » Știință » Astronomii au descoperit că sateliții lui Pluto nu orbitează în jurul planetei. Ce îi atrage de fapt?

Pluto și satelitul său Charon. Sursa foto: Shutterstock
Publicat: 21.06.2023

Astronomii au descoperit că printre caracteristicile ciudate ale acestei planete pitice îndepărtate se mai numără sateliții săi naturali și modul în care aceștia orbitează în jurul lui Pluto.

De fapt, mai exact modul în care nu orbitează Pluto. Sateliții orbitează în jurul unui punct din afara lui Pluto, iar Charon, cel mai mare satelit natural al lui Pluto, este de vină.

Charon are aproximativ jumătate din diametrul lui Pluto și aproximativ o optime din masa sa.

Satelitul este atât de mare încât punctul în jurul căruia orbitează obiectele dintr-un sistem se află la 960 de kilometri de suprafața lui Pluto, ceea ce este foarte departe de planeta pitică, aproximativ 83% din raza acesteia.

Jupiter, de asemenea, din punct de vedere tehnic, nu orbitează în jurul Soarelui, dar, având în vedere mărimea și distanța față de Soare, orbitează un punct aflat chiar la periferia suprafeței sale, aproximativ, 7 procente din raza Soarelui.

Charon are aproximativ jumătate din diametrul lui Pluto

Pluto și Charon sunt, de asemenea, două obiecte cerești blocate mareic unul cu celălalt, ceea ce înseamnă că arată întotdeauna aceeași față în timp ce execută acest dans, scrie IFLScience.

La reuniunea Uniunii Astronomice Internaționale din 2006, atunci când a fost creată categoria de „planetă pitică” și Pluto a fost reclasificată, a existat o propunere de considera Pluto și Charon o planetă dublă. În cele din urmă acest lucru nu s-a întâmplat, dar acum unii oameni se referă la pereche ca la o planetă pitică dublă.

Mai sunt încă patru sateliți de luat în considerare: Stix, Nix, Kerberos și Hydra.

Toți patru sunt mici și au forme neregulate. Planul lor orbital este în concordanță cu ecuatorul lui Pluto, iar oamenii de știință au crezut că sunt rezultatul unei coliziuni între Pluto și un obiect de dimensiuni comparabile, din care s-au format aceste bucăți de rocă spațială și gheață.

Un dans complex și ciudat care dă naștere unor orbite perfecte

Orbitele acestor patru lumi minuscule sunt foarte apropiate de cele circulare, iar în centrul lor nu se află Pluto. În schimb, există baricentrul dintre Pluto și Charon, pe care acestea orbitează de fapt.

Acest dans complex și ciudat dă naștere unor modele aproape perfecte în orbitele lor. Perioadele lui Styx, Nix, Kerberos și Hydra se află într-un model 3:4:5:6 cu cea a lui Charon.

Aceasta înseamnă că la fiecare 60 de orbite ale lui Charon, Styx face 20, Nix, 15, Kerberos face 12, iar Hydra face 10.

Test de cultură generală. Este Pluto o planetă?

Este Pluto o planetă? Unii cercetători consideră că este „mai dinamic decât Marte”

Pluto nu a finalizat nicio mișcare de revoluție de la descoperirea sa și până acum. Când se va întâmpla asta?

Atmosfera lui Pluto dispare. Telescoapele de pe Terra dezvăluie ce se întâmplă cu planeta pitică