Home » Știință » Cum ar putea sticla să vindece rănile cronice?

Cum ar putea sticla să vindece rănile cronice?

Publicat: 24.06.2023

Vindecarea rănilor cronice ar putea fi mai ușoară mulțumită efectului cumulat al argintului impregnat în „sticlă bioactivă”.

Cercetătorii de la Universitatea din Birmingham (Anglia) au demonstrat că argintul își păstrează activitatea antimicrobiană mai mult timp atunci când este impregnat în „sticlă bioactivă” și au arătat pentru prima dată cum această combinație promițătoare oferă o protecție antimicrobiană a rănilor mai îndelungată față de alternativele convenționale.

Sticlele bioactive sunt o clasă unică de biomateriale sintetice fabricate din silicon și sunt folosite de ceva vreme în grefarea osoasă.

Este cunoscut de mult timp faptul că argintul previne sau reduce dezvoltarea de biofilme (comunități de bacterii) în rănile deschise, iar tratamentele pe bază de argint sunt din ce în ce mai populare, deoarece sunt eficiente împotriva multor tulpini de bacterii rezistente la antibiotice.

Aceste proprietăți antimicrobiene depind de faptul că argintul rămâne într-o formă ionică, astfel încât să poată pătrunde în pereții celulelor bacteriene și să le perturbe ciclul de viață, dar ionii (sau nanoparticulele de argint) din pansamente sunt predispuși să se transforme în sulfură de argint sau clorură de argint, ceea ce poate reduce activitatea antimicrobiană și împiedică succesul tratamentului, notează Eurek Alert.

Un progres în ceea ce privește vindecarea rănilor cronice

Cercetătorii au investigat efectele sticlei bioactive dopate cu argint ionic asupra biofilmelor formate de Pseudomonas aeruginosa, o bacterie rezistentă la mai multe medicamente care formează cu ușurință biofilme și este o cauză frecventă de infecție în rănile cronice.

Studiul, publicat în revista Biofilm, a arătat că tehnicile specifice de preparare, depozitare și aplicare pot minimiza transformarea ionilor de argint în clorură de argint și, astfel, pot reține activitatea antimicrobiană.

Cercetătorii care au lucrat la studiu sunt: microbiologul dr. Sarah A. Kuehne, expertul în biomateriale dr. Gowsihan Poologasundarampillai și doctorandul multidisciplinar Sandeep Shirgill, de la Școala de Stomatologie a Universității din Birmingham, dr. Sara Jabbari, de la Școala de Matematică, și dr. John Ward, de la Departamentul de Științe Matematice al Universității Loughborough (Anglia).

Sticla bioactivă nu este ceva nou, dar poate avea multiple utilizări

Echipa de la Birmingham are deja o experiență substanțială cu sticla bioactivă, care este utilizată în prezent ca material de grefă degradabil bioactiv. În această aplicație, aspectele critice ale sticlei bioactive sunt forma sa fibroasă, care conferă o structură poroasă 3D robustă și compactabilă, și diametrul și densitatea fibrelor de sticlă pentru a susține creșterea țesuturilor.

Cercetătorii sunt dornici să cunoască companii care ar dori să colaboreze sau să dezvolte în comun produse pentru chirurgia dentară sau pentru vindecarea rănilor cronice.

Forța din mâini, „un indicator al vitalității”. Cum să te testezi?

Bărbații devin tați la vârste tot mai înaintate. Care sunt riscurile?

Jumătate dintre microbii intestinali moșteniți de la primate ne-au „părăsit”