Home » Știință » Nanoparticulele de argint, promițătoare în combaterea bacteriilor rezistente

Nanoparticulele de argint, promițătoare în combaterea bacteriilor rezistente

Publicat: 07.02.2023

Într-un nou studiu, oamenii de știință de la Universitatea din Florida, din SUA, au descoperit că nanoparticulele de argint în combinație cu unele antibiotice sunt eficiente împotriva bacteriilor rezistente la antibiotice.

Cercetătorii speră să transforme această descoperire într-un tratament viabil pentru unele tipuri de infecții rezistente la antibiotice. Infecțiile rezistente la antibiotice ucid peste un milion de oameni la nivel global în fiecare an.

Se știe de secole că argintul are proprietăți antimicrobiene. Cu toate acestea, nanoparticulele de argint (sfere microscopice de argint suficient de mici pentru a funcționa la nivel celular) reprezintă o nouă frontieră în utilizarea metalului prețios pentru a lupta împotriva bacteriilor.

Nanoparticulele de argint fac antibioticele mai eficiente

În acest studiu, echipa de cercetare a testat dacă nanoparticulele disponibile comercial sporesc puterea antibioticelor și le permit acestor medicamente să contracareze chiar și bacteriile care au evoluat pentru a rezista.

„Am descoperit că aceste nanoparticule de argint și o clasă comună de antibiotice cu spectru larg numite aminoglicozide lucrează împreună în mod sinergic”, a spus Daniel Czyż, autor principal al studiului și profesor asistent la departamentul de microbiologie și știință celulară al UF/IFAS.

„Atunci când este combinată cu o cantitate mică de nanoparticule de argint, cantitatea de antibiotic necesară pentru a inhiba bacteriile a scăzut de 22 de ori, ceea ce ne spune că nanoparticulele fac medicamentul mult mai puternic”, a explicat Czyż.

„În plus, aminoglicozidele pot avea efecte secundare negative, astfel încât utilizarea nanoparticulelor de argint ar putea permite o doză mai mică de antibiotic, reducând aceste efecte secundare”, spune el, potrivit Phys.org.

Descoperirile au fost atât surprinzătoare, cât și incitante, a spus Autumn Dove, autoare a studiului și candidat la doctorat care studiază microbiologia și știința celulară în cadrul UF/IFAS College of Agricultural and Life Sciences. „Când am văzut rezultatele, mi-am spus Wow, chiar funcționează”, a declarat ea.

Bacteriile rezistente sunt o problemă în creștere

În ultimele câteva decenii, utilizarea excesivă a antibioticelor a dus la apariția bacteriilor rezistente la antibiotice și la o scădere a eficacității medicamentelor antibiotice tradiționale, au spus cercetătorii. Descoperirile studiului indică faptul că nanoparticulele au potențialul de a reînnoi eficacitatea unora dintre aceste medicamente.

„Să presupunem că ai o arsură gravă la mână și se infectează cu una dintre aceste tulpini rezistente de bacterii. Este posibil ca folosind o combinație de nanoparticule de argint și antibiotice aplicată pe rană ar putea elimina acea infecție și ar putea preveni răspândirea acestor bacterii rezistente în altă parte”, a spus Dove.

Deși antibioticele țintesc în principal bacteriile, ele pot deteriora și celulele umane și animale. Folosind un vierme microscopic numit C. elegans, cercetătorii au confirmat că argintul nu a făcut antibioticul mai toxic pentru celulele non-bacteriene.

Pe baza rezultatelor promițătoare ale studiului, oamenii de știință intenționează să solicite autorizarea FDA pentru studii clinice și să colaboreze cu UF Innovate pentru a breveta un produs antimicrobian care utilizează nanoparticule de argint.

Studiul apare în Frontiers in Microbiology.

Un nou studiu arată că muzica are, într-adevăr, efect antistres