Home » Știință » Primele imagini cu Saturn și inelele sale făcute de Telescopul Spațial James Webb

Credit foto: JWST/JWSTFeed
Publicat: 26.06.2023

Un moment îndelung așteptat de astronomi tocmai a sosit! Telescopul Spațial James Webb a trimis primele imagini cu Saturn în toată splendoarea sa.

Deși fotografiile procesate și finale încă nu au fost date publicității, Telescopul Webb și-a finalizat observațiile cu instrumentul Near Infrared Spectrograph (NIRSpec), iar imaginile brute au fost încărcate pe pagina oficială a celui mai puternic observator spațial din lume.

Asta înseamnă că putem să aruncăm o privire până când cercetătorii vor termina de procesat și colorat imaginile făcute de Webb.

Saturn apare aproape complet întunecat

Oamenii de știință au dat publicității mai multe fotografii. În primul rând, Saturn apare într-una dintre fotografii aproape complet întunecat, iar asta probabil din cauza filtrelor folosite. Deși Saturn și inelele sale strălucesc în lungimi de undă de infraroșu și infraroșu apropiat, gama de lungimi de undă este diferită.

Așa cum explica NASA în 2010, „inelele lui Saturn reflectă lumina Soarelui la 2 microni, însă nu și la 3 sau 5 microni… ceața de la mare altitudine a lui Saturn reflectă lumina solară atât la 2, cât și la 3 microni”.

Ce sunt punctele albe ce pot fi observate în imagini?

Cele două filtre folosite pentru fotografii au făcut ca inelele lui Saturn să strălucească aproape complet izolate de întunericul spațiului.

Punctele albe ce pot fi observate în imagini sunt de fapt „zgomot” și vor fi, fără îndoială, eliminate pentru produsul final. Apoi, mai avem imagini făcute cu un filtru de lungimi de undă scurte, în care norii lui Saturn sunt vizibili, inelele strălucesc ușor în centru, asemenea unei lămpi circulare fluorescente.

Observațiile au fost efectuate de o echipă coordonată de omul de știință Leigh Fletcher de la Universitatea din Leicester, Marea Britanie. Cercetătorii speră să folosească datele de la NIRSpec pentru a afla mai multe despre inelele și sateliții lui Saturn, potrivit ScienceAlert.

De asemenea, instrumentul NIRSpec ar trebui să fie suficient de sensibil pentru a descoperi noi sateliți în jurul planetei.

Telescopul Webb aduce vești proaste! Planetele locuibile ar fi mai rare decât credeam