Home » Știință » Telescopul Webb a fotografiat toți cei patru giganți gazoși ai Sistemului Solar

Telescopul Webb a fotografiat toți cei patru giganți gazoși ai Sistemului Solar

Credit foto: NASA, ESA, CSA, STScI
Publicat: 04.07.2023

Acum că au sosit și fotografiile cu planeta Saturn, Telescopul Spațial James Webb a efectuat observații cu toate cele patru lumi gigantice ale Sistemului Solar.

Observațiile lui Webb cu planeta cu inele, făcute în data de 25 iunie 2023, au fost procesate și „curățate”, astfel că avem o priveliște spectaculoasă cu inelele glorioase ale lui Saturn, ce strălucesc în nuanțe aurii în spațiul întunecat.

Prin comparație, discul lui Saturn este destul de întunecat în noua imagine și duce lipsă de benzile caracteristice de nori, fiind mai degrabă o nuanță maronie relativ inexpresivă.

Webb „vede” Universul în lungimi de undă invizibile ochiului uman

Asta din cauza lungimilor de undă în care Webb „vede” Universul – infraroșu și infraroșu apropiat. Aceste lungimi de undă sunt de obicei invizibile ochiului uman, însă au multe de spus, potrivit ScienceAlert.

Spre exemplu, emisia termică – asociată căldurii – este dominată de lungimile de undă în infraroșu. Atunci când încerci să afli ce se petrece la interiorul unei planete acoperite de nori groși și opaci, studiul temperaturii sale este o modalitate ingenioasă de colectare a datelor.

Telescopul Webb a folosit filtre ce au întunecat planeta

Unele elemente și procese chimice emit, de asemenea, lumină infraroșie. Așadar, dacă vedem planetele Sistemului Solar în lungimi de undă dincolo de capabilitățile vederii umane, am putea să aflăm numeroase indicii despre tot ce se întâmplă.

În timpul observațiilor cu Saturn, Telescopul Webb a folosit filtre ce au întunecat planeta și au permis luminii de la inele și sateliți naturali să strălucească mai puternic. Astfel, oamenii de știință coordonați de Leigh Fletcher de la Universitatea din Leicester, Regatul Unit au putut studia inelele și sateliții lui Saturn în mai mare detaliu.

Noi inele și chiar noi sateliți în jurul gigantului gazos

Cercetătorii speră să identifice noi structuri de inele și chiar noi sateliți ce orbitează gigantul gazos. Într-o fotografie surprinsă de Webb, putem vedea și trei dintre sateliții planetei, Dione, Enceladus și Tethys, la stânga lui Saturn. Deși slab luminat, discul planetei dezvăluie informații și despre schimbările sezoniere ale lui Saturn.

Emisfera nordică se apropie de finalul verii de șapte ani, însă regiunea polară este întunecată. Un proces aerosol necunoscut ar putea fi responsabil pentru asta. Între timp, atmosfera de la marginile discului par luminoase, fapt ce ar putea fi un rezultat al fluorescenței metanului, sau strălucirii trihidrogenului, sau chiar ambele. Mai multe cercetări ne vor spune cu certitudine.

Primele imagini cu Saturn și inelele sale făcute de Telescopul Spațial James Webb

Webb a observat vapori de apă în atmosfera unei exoplanete cu o temperatură de până la 2.700 grade Celsius

Un instrument crucial al Telescopului Webb s-ar fi defectat. Ce știe NASA până acum?

Webb a spulberat orice speranță ca exoplaneta TRAPPIST-1b să fie locuibilă