Home » Știință » Un instrument crucial al Telescopului Webb s-ar fi defectat. Ce știe NASA până acum?

Publicat: 25.04.2023

Un instrument crucial aflat la bordul Telescopului Spațial James Webb are probleme cu senzorii.

Unul dintre modurile Mid-Infrared Instrument (MIRI) de pe Telescopul Spațial James Webb primește mai puțină lumină decât ar fi de așteptat în lungimile de undă cele mai lungi. Oficialii de la NASA investighează cauza pentru problemele instrumentului MIRI.

„Nu a fost observat vreun efect asupra imagisticii MIRI și nu există niciun risc pentru instrument. Toate celelalte moduri de observații – din cadrul MIRI și al altor instrumente științifice ale lui Webb – sunt neafectate”, au transmis oficialii NASA.

„Echipa Webb va continua observațiile cu MIRI conform planurilor”

„NASA și partenerii săi dezvoltă un plan sistematic pentru a aborda, analiza și apoi explora problema. Echipa Webb va continua observațiile cu MIRI conform planurilor”, mai arată anunțul agenției spațiale americane, potrivit Space.com.

MIRI include o cameră și spectrograf (un dispozitiv care separă lumina în diferite lungimi de undă) pentru a detecta lumina de la obiecte îndepărtate cum ar fi galaxii, comete și stele tinere. MIRI poate, de asemenea, să fotografieze obiecte din Sistemul Solar, cum ar fi corpuri din Centura Kuiper, un inel în formă „de gogoașă” dincolo de orbita lui Neptun.

Aceasta nu este prima oară când MIRI are probleme. Instrumentul a avut o rotiță blocată timp de câteva luni între august și noiembrie 2022, însă MIRI a reușit să efectueze observații în alte moduri.

Telescopul Webb a costat 10 miliarde de dolari

Deși NASA continuă să investigheze cauza pentru actuala problemă, anunțul agenției sugerează că echipa Webb ar putea ocoli problema dacă ar „face [observații] cu expunere mai lungă în lungimile de undă afectate” pentru imagini mai clare; asta dacă va fi necesar.

Telescopul Webb a costat 10 miliarde de dolari și a funcționat destul de bine de la lansarea sa din data de 25 decembrie 2021. Webb este situat la aproximativ 1,5 milioane de kilometri depărtare de Pământ într-un loc stabil din punct de vedere gravitațional cunoscut drept punctul Lagrange 2.

Telescopul ar mai putea funcționa încă cel puțin 20 de ani în spațiu și a dezvăluit deja o colecție impresionantă de imagini în cadrul primului său an de operațiuni științifice, cum ar fi o fotografie uimitoare cu inelele lui Uranus publicată recent.

O fotografie uimitoare cu inelele lui Uranus, surprinsă de Telescopul Webb