Home » Știință » Genele învățării și memoriei sunt vechi de 650 de milioane de ani, arată un studiu

Publicat: 24.07.2023

O echipă de oameni de știință condusă de cercetători de la Universitatea din Leicester, Marea Britanie a descoperit că genele necesare pentru învățare, memorie, agresivitate și alte comportamente complexe își au originea în urmă cu aproximativ 650 de milioane de ani.

Descoperirile coordonate de dr. Roberto Feuda, de la grupul de neurogenetică din cadrul Departamentului de Genetică și Biologie a Genomului și de alți colegi de la Universitatea din Leicester și de la Universitatea din Fribourg (Elveția), au fost publicate în Nature Communications.

„Știm de mult timp că monoaminele, cum ar fi serotonina, dopamina și adrenalina, acționează ca neuromodulatori în sistemul nervos, jucând un rol în comportamente și funcții complexe, cum ar fi învățarea și memoria, precum și în procese precum somnul și alimentația”, a explicat dr. Feuda.

Un rol important în comportamente și funcții complexe

„Cu toate acestea, mai puțin sigură era originea genelor necesare pentru producerea, detectarea și degradarea acestor monoamine. Utilizând metode computaționale, am reconstruit istoria evolutivă a acestor gene și arătăm că majoritatea genelor implicate în producția, modularea și recepția monoaminelor își au originea în grupul tulpinilor bilaterale”, a mai spus dr. Feuda, potrivit EurekAlert.

„Această descoperire are implicații profunde asupra originii evolutive a comportamentelor complexe, cum ar fi cele modulate de monoamine pe care le observăm la oameni și la alte animale.”

Autorii sugerează că această nouă modalitate de modulare a circuitelor neuronale ar fi putut juca un rol în explozia cambriană – cunoscută sub numele de Big Bang – care a dat naștere celei mai mari diversificări a vieții pentru majoritatea grupurilor majore de animale care trăiesc astăzi, oferind flexibilitate circuitelor neuronale pentru a facilita interacțiunea cu mediul înconjurător.

Oamenii de știință au descoperit cum pot genera noi neuroni în creier

De asemenea, recent, o echipă de biologi condusă de UNIGE și UNIL a aflat cum să trezească celulele stem neuronale și să le reactiveze la șoarecii adulți.

Unele zone ale creierului adult conțin celule stem neuronale latente, care pot fi potențial reactivate pentru a forma noi neuroni. Cu toate acestea, tranziția de la chintesență la proliferare este încă slab înțeleasă.

O echipă condusă de oameni de știință de la Universitățile din Geneva (UNIGE) și Lausanne (UNIL) a descoperit importanța metabolismului celular în acest proces și a identificat modalitatea de a trezi aceste celule stem neuronale și de a le reactiva. Biologii au reușit să crească numărul de neuroni noi în creierul șoarecilor adulți și chiar bătrâni.

Aceste rezultate, promițătoare pentru tratamentul bolilor neurodegenerative, sunt explicate în revista Science Advances.

Celulele stem au capacitatea unică de a produce continuu copii și de a da naștere unor celule diferențiate cu funcții mai specializate. Celulele stem neuronale (NSC) sunt responsabile de construirea creierului în timpul dezvoltării embrionare, generând toate celulele sistemului nervos central, inclusiv neuronii.

Scorțișoara, ingredientul-minune cu beneficii pentru memorie și învățare

Pierderea concentrării poate stimula, de fapt, învățarea, arată un nou studiu

Cum ne-ar putea debloca zgomotul potențialul de învățare?

De ce ar trebui să dormim, în loc să învățăm? Un studiu arată cum îmbunătățește somnul învățarea