Home » Știință » De ce ar trebui să dormim, în loc să învățăm? Un studiu arată cum îmbunătățește somnul învățarea

De ce ar trebui să dormim, în loc să învățăm? Un studiu arată cum îmbunătățește somnul învățarea

Publicat: 18.04.2022

Consolidarea învățării care are loc în timpul somnului este un rezultat al procesului de învățare. Această descoperire rezolvă o dezbatere de lungă durată în rândul cercetătorilor din domeniul somnului.

În Japonia, mulți elevi pierd multe ore de somn pentru a se pregăti pentru examene, dar aceasta este o strategie autodistructivă, potrivit lui Masako Tamaki de la Centrul RIKEN pentru Știința Creierului.

„Atunci când vrei să înveți, ar trebui să te culci la o oră obișnuită”, recomandă ea. „Studenții învață foarte târziu, dar o mare parte din acele cunoștințe se vor pierde dacă nu dorm suficient.”

Acest lucru se află în legătură cu faptul că noile cunoștințe și abilități pe care le dobândim în timp ce suntem activi sunt consolidate prin procesarea neuronală care are loc atunci când dormim.

„Dacă învațăm foarte târziu, mare parte din cunoștințe se vor pierde”

Dar au existat multe dezbateri cu privire la modul în care are loc această consolidare. Este pur și simplu pentru că neuronii care sunt folosiți foarte mult atunci când se învață intră în stare de repaus, pentru renormalizare în timpul somnului? Sau există ceva inerent în procesul de învățare care determină apariția acestei consolidări?

Acum, dovezi puternice în favoarea modelului dependent de învățare și consolidare în timpul somnului au fost găsite de Yuka Sasaki de la Universitatea Brown din Statele Unite și Tamaki, care a devenit interesată pentru prima dată de cercetarea somnului după un episod de paralizie în somn, în timpul căruia a crezut că este strangulată de un străin.

Două grupuri de tineri voluntari au fost supuși la două sesiuni de antrenament cu un exercițiu vizual. Pentru primul grup, cele două sesiuni de antrenament au fost identice și au devenit mai buni la exercițiu.

În schimb, cea de-a doua sesiune de antrenament pentru cel de-al doilea grup a fost concepută pentru a anula învățarea obținută în prima sesiune și, în consecință, aceștia au prezentat o îmbunătățire generală foarte mică, potrivit TechnologyNetworks.

Învățarea, esențială pentru consolidare în timpul somnului

Cele două grupuri au dormit apoi, iar performanțele lor la exercițiul vizual au fost măsurate la trezire. Rezultatele au oferit un sprijin puternic pentru modelul dependent de învățare. În primul rând, rezultatele comportamentale au indicat faptul că primul grup a prezentat îmbunătățiri substanțiale după somn, în timp ce al doilea grup nu a prezentat aproape nicio îmbunătățire, deși a fost antrenat pentru aceeași perioadă de timp.

În al doilea rând, monitorizarea semnalelor cerebrale în timpul somnului a arătat că două tipuri de activități compatibile cu acest model au fost implicate în procesare. Cu toate acestea, studiul nu a constatat nicio implicare a activității cu unde lente în timpul somnului non-REM.

Aceste rezultate au confirmat suspiciunile cercetătorilor, învățarea, și nu doar utilizarea creierului, este esențială pentru consolidare în timpul somnului.

Lucrarea a fost publicată în J Neurosci.

Vă recomandăm să mai citiți și:

Învățarea automată identifică exoplanetele locuibile. Cum i-ar putea ajuta pe astronomi?

Oamenii de știință au descoperit un nou mecanism implicat în procesele de învățare și memorie

Dopamina este unul dintre factorii ce inițiază somnul REM

Poți slăbi dacă dormi mai mult. Care este durata optimă pentru somn?

Mihaela Horchidan
Mihaela Horchidan
Mihaela și-a finalizat studiile la Facultatea de Jurnalism și Științele Comunicării din cadrul Universității din București, având experiență în presa online și radio. Curiozitatea, dorința de a afla cât mai multe și pasiunea pentru istorie, ştiinţă şi natură au condus-o către Descopera.ro citește mai mult
Urmărește DESCOPERĂ.ro pe
Google News și Google Showcase