Home » Știință » NASA și JAXA se pregătesc să lanseze misiunea XRISM

NASA și JAXA se pregătesc să lanseze misiunea XRISM

Foto: NASA's Goddard Spoce Flight Center Conceptual Image Lab
Publicat: 20.07.2023

Un nou satelit pentru studierea Universului în lumină cu raze X, misiunea XRISM, este programat să fie lansat în august.

NASA și Agenția de Explorare Aerospațială a Japoniei (JAXA) au colaborat pentru a crea satelitul XRISM, care înseamnă X-ray Imaging and Spectroscopy Mission (pronunțat „crism”). Pe 25 august 2023, misiunea XRISM va fi lansată de la Centrul Spațial Tanegashima, din Japonia. Satelitul va zbura pe o orbită joasă a Pământului la o înălțime de 550 de kilometri.

Odată ajuns pe orbită, instrumentul va dezvălui secretele găurilor negre, roiurilor de galaxii, supernovelor și ale altor fenomene energetice, cum ar fi nucleele galactice active.

În plus, acest satelit specializat ne va permite să măsurăm elementele chimice din care sunt compuse obiectele cosmice, ceea ce ar putea umple golurile din înțelegerea evoluției Universului, notează Interesting Engineering.

Misiunea XRISM va capta cele mai detaliate spectre posibile până acum

„Spectrele colectate de XRISM vor fi cele mai detaliate pe care le-am văzut vreodată pentru unele dintre fenomenele pe care le vom observa”, a spus Brian Williams, cercetător al proiectului XRISM la Goddard, într-un comunicat NASA.

„Misiunea ne va oferi informații despre unele dintre cele mai dificile locuri de studiat, cum ar fi structurile interne ale stelelor neutronice și jeturile de particule cu viteza aproape de cea a luminii alimentate de găurile negre din galaxiile active”, a adăugat Williams.

Unele dintre cele mai energice obiecte ale Universului

Instrumentul „Resolve” al satelitului este un spectrometru cu microcalorimetru cu raze X. Potrivit NASA, acest instrument poate măsura cu ușurință schimbările precise ale temperaturii cauzate de o rază X care cade pe detectorul său de 6 pe 6 pixeli. Detectorul trebuie să fie răcit la minus 270 de grade Celsius pentru a colecta date despre astfel de schimbări de temperatură minuscule și pentru a estima energia razelor X.

Această temperatură de funcționare este atinsă printr-un mecanism mecanic de răcire în mai multe etape în interiorul unui rezervor de dimensiunea unui frigider care conține heliu lichid.

„Resolve ne va oferi o nouă perspectivă asupra unora dintre cele mai energice obiecte ale Universului, inclusizând găurile negre, grupurile de galaxii și consecințele exploziilor stelare”, a declarat Richard Kelley, investigatorul principal al programului XRISM la Centrul de Zbor Spațial Goddard al NASA din Greenbelt, Maryland.

În plus, prin înregistrarea a mii de raze X eliberate de obiectele cosmice, instrumentul poate genera spectre de înaltă rezoluție ale acestora. Experții pot utiliza aceste date din spectre pentru a afla mai multe informații despre stările fizice, mișcările și compozițiile obiectelor cosmice.

Cât timp va dura misiunea XRISM?

„Spectrele sunt măsurători ale intensității luminii pe un interval de energii. Prismele răspândesc lumina vizibilă în diferitele sale energii, pe care le cunoaștem mai bine drept culorile curcubeului. Oamenii de știință au folosit prisme în spectrometrele timpurii pentru a căuta linii spectrale, care apar atunci când atomii sau moleculele absorb sau emit energie”, a explicat NASA.

La bordul satelitului se află și un aparat de imagistică cu raze X cu câmp larg, numit Xtend și dezvoltat de JAXA. Acest echipament a fost creat în primul rând pentru a permite captarea de imagini cu unghiuri largi.

Acest instrument îi oferă lui XRISM o suprafață de observare cu 60% mai mare decât dimensiunea medie a Lunii pline. Se preconizează că misiunea va dura trei ani, în funcție de nivelul de heliu din rezervoarele de răcire.

Astronomii au observat dilatarea timpului în Universul timpuriu

„Stele căzătoare” au fost descoperite în atmosfera Soarelui

Test de cultură generală. Câte stele există în Calea Lactee?

Marte are un interior ciudat, sugerează sonda InSight