Home » Știință » Unul dintre sateliții naturali ai lui Marte se va izbi de Planeta Roșie. Când va avea loc coliziunea?

Credit foto: NASA/JPL-Caltech/ASU/MSSS/SSI
Publicat: 25.07.2023

Cu ceva timp în urmă, roverul Perseverance de la NASA a surprins o priveliște uimitoare cu Phobos în timp ce eclipsa Soarele, moment văzut de pe Marte. Din punctul de vedere al microbilor ce s-ar putea afla pe Planeta Roșie, eclipsa ar fi putut părea un eveniment de-a dreptul apocaliptic, având în vedere că satelitul natural chiar se va izbi în viitor de Marte.

Phobos, cel mai apropiat dintre cei doi sateliți naturali marțieni, se va izbi de Planeta Roșie, iar Deimos se va îndepărta tot mai mult până va părăsi orbita lui Marte.

„Phobos se apropie de Marte cu 1,8 metri la fiecare 100 de ani; la această rată, fie se va izbi de Marte peste 50 de milioane de ani sau se va dezintegra într-un inel”, arată NASA.

„Cercetătorii știu deja că Phobos este sortit pierii”

„Cercetătorii știu deja că Phobos este sortit pierii”, a transmis NASA într-un comunicat despre eclipsa surprinsă de roverul Percy. „Satelitul natural se apropie de suprafața marțiană și se va izbi de planetă peste zeci de milioane de ani. Dar observațiile cu eclipsele de la suprafața marțiană din ultimele decenii au permis oamenilor de știință să înțeleagă mai bine spirala morții în care se află Phobos”, a mai precizat NASA.

Propria noastră Lună se îndepărtează de Pământ cu aproximativ 3,78 de centimetri în fiecare an, fapt ce înseamnă că, în viitor, urmașii noștri (dacă vor exista) nu vor mai putea vedea o eclipsă solară totală. Luna va fi prea mică pentru a mai acoperi în totalitate Soarele.

Faptul că Luna eclipsează Soarele este un accident fericit

„În timp, numărul și frecvența eclipselor solare totale va scădea. Peste 600 de milioane de ani, Pământul va experimenta frumusețea dramatică a unei eclipse solare totale pentru ultima oară”, a explicat Richard Vondrak, om de știință de la Centrul Goddard pentru Zbor Spațial de la NASA.

Faptul că Luna noastră eclipsează Soarele în totalitate este un accident fericit. Soarele și Luna par de aceeași mărime pe cerul nostru, chiar dacă Soarele este de 400 de ori mai departe de Terra decât Luna și de aproape 400 de ori mai mare în diametru. Cu 4 milioane de ani în urmă, înainte ca Luna să-și capete actuala orbită, satelitul nostru natural ar fi părut de trei ori mai mare decât pare astăzi pe cerul nostru.

Din fericire, în funcție de cum alegi să privești lucrurile, Soarele se va transforma într-o gigantă roșie și va înghiți Pământul înainte ca planeta noastră să scape de sub influența Lunii.

„Omul de pe Lună” este cu 200 de milioane de ani mai bătrân decât s-a crezut inițial