Home » Știință » Astronomii au descoperit un roi de galaxii neobișnuit de „relaxat”

Astronomii au descoperit un roi de galaxii neobișnuit de „relaxat”

Credit foto: X-ray: NASA/CXC/MIT/M. Calzadilla; UV/Optical/Near-IR/IR: NASA/STScI/HST; Image processing: N. Wolk
Publicat: 30.07.2023

Descoperirea celui mai îndepărtat roi de galaxii oferă informații utile cu privire la modul în care corpurile cerești s-au format, iar astronomii ar putea înțelege de ce Universul se prezintă, astăzi, așa cum reușim să-l vedem.

Imaginile cu SPT-CL J2215-3537 (sau, pe scurt: SPT2215), așa cum a fost denumit roiul de galaxii, au fost obținute de astronomi cu ajutorul observatorului NASA, Chandra X-ray.

Astfel, a fost identificat acest roi de galaxii tânăr și neobișnuit, iar rezultatele cercetărilor efectuate până acum au fost inserate în trei lucrări de specialitate.

Roiul de galaxii, aflat la peste 8 miliarde ani-lumină de Pământ

SPT2215 este localizată la o distanță de aproximativ 8.4 miliarde de ani-lumină de Pământ. În vreme ce au mai fost observate și alte roiuri de galaxie aflate la distanțe similare, SPT2215 deține o calitate care îi intrigă pe oamenii de știință. Concret, SPT reprezintă, în limbajul astronomilor, „relaxat”, adică nu sunt observate semne privind eventuale coliziuni cu alte galaxii, transmite NASA într-o informare.

Un alt aspect interesant identificat la această formațiune este dovada că, în mijlocul acestei galaxii, a fost format un număr mare de stele. Acest lucru le arată cercetătorilor că mare parte din căldură a fost redusă până în punctul în care se pot forma stele, fără explozia provocată de gaura neagră din centru.

SPT2215, roiul cel mai îndepărtat de Pământ

Galaxia SPT2215 este, de asemenea, destul de izolată, fără să se învecineze cu alte structuri similare pe o distanță de 600.000 de ani-lumină. Această poziționare a SPT2215 le arată celor de la NASA faptul că roiul nu a experimentat până acum o fuziune cu un alt roi de galaxii în ultimul miliard de ani – încă o dovadă a faptului că este bine atribuită descrierea de „relaxată”.

Roiul de galaxii – unele dintre cele mai mari structuri din Univers – cresc de-a lungul timpului prin fuziunea cu alte roiuri sau cu alte grupuri de galaxii, ceea ce cauzează asimetrii sau un caracter mai agresiv al gazului (sau plasmei).

Având suficient timp să se „relaxeze”, plasma din interiorul SPT2215 capătă o trăsătură mai calmă. Până la descoperirea SPT2215, astronomii nu mai observaseră un roi relaxat aflat la o distanță atât de mare de Pământ.

Astronomii au surprins galaxii aflate într-un „război dezechilibrat”, înainte de a fuziona