Home » Știință » Astronomii au surprins galaxii aflate într-un „război dezechilibrat”, înainte de a fuziona

Galaxia spiralată NGC 1532, prinsă „în război” cu vecina sa mai mică, galaxia pitică NGC 1531. Credit foto: CTIO/NOIRLab/DOE/NSF/AURA Roberto Colombari, M. Zamani & D. de Martin (NOIRLab al NSF)
Publicat: 27.07.2023

Galaxiile cresc și evoluează în decurs de miliarde de ani, absorbind companionii din apropiere și fuzionând cu alte galaxii.

Etapele timpurii ale acestui proces de evoluție galactică sunt prezentate într-o nouă imagine realizată cu instrumentul pentru energie întunecată (DECam) al Departamentului de Energie al SUA (DOE) montat pe Telescopul Víctor M. Blanco al Fundației Naționale de Știință (NSF) de la Cerro Tololo Inter-American Observatory (CTIO), un program al NOIRLab al NSF.

Masiva galaxie spirală NGC 1532, cunoscută și sub numele de Haley’s Coronet, se află la aproximativ 55 de milioane de ani-lumină distanță, în direcția constelației sudice Eridanul.

Brațele sale spiralate sunt văzute de pe Pământ, cu brațul cel mai apropiat coborând în jos, iar brațul îndepărtat se ridică în sus, în timp ce trage de galaxia companion mai mică și pitică NGC 1531.

Galaxiile cresc și evoluează în miliarde de ani

Aceste galaxii legate gravitațional vor deveni în cele din urmă una singură, deoarece NGC 1532 își va consuma complet companionul mai mic. Cu toate acestea, galaxia pitică a exercitat, de asemenea, o influență gravitațională notabilă asupra companionului său mai mare, distorsionând unul dintre brațele sale spirale, care poate fi văzut ridicându-se deasupra planului galactic.

În plus, între cele două galaxii pot fi observate coloane de gaz și praf, asemenea unui pod de materie stelară ținut în loc de forțele mareice concurente. Această interacțiune a declanșat, de asemenea, explozii de formare de stele în ambele galaxii.

Acest război cosmic dezechilibrat este un instantaneu al modului în care galaxiile mari cresc și evoluează prin devorarea galaxiilor mai mici, absorbindu-le stelele și materia de formare a stelelor, scrie EurekAlert.

Calea Lactee va fuziona cu galaxia Andromeda

Un proces similar a avut loc în Calea Lactee, posibil de șase ori în trecut, lăsând în haloul galaxiei noastre fluxuri vaste de stele și alte indicii.

Procesul de absorbție a unei galaxii însoțitoare mai mici este foarte diferit de fuziunea cataclismică a două galaxii spiralate de dimensiuni comparabile. În acest din urmă caz, două galaxii masive se ciocnesc pentru a forma o galaxie complet distinctă, cu o formă și caracteristici proprii. Prin acest tip de fuziune galactică va trece și Calea Lactee atunci când va fuziona cu galaxia Andromeda peste patru miliarde de ani.

DECam, cu capacitățile sale de imagistică de câmp larg de neegalat, oferă astronomilor imagini foarte detaliate ale acestor interacțiuni galactice la scară largă. De asemenea, cu ajutorul Telescopului Blanco, dispune de o sensibilitate remarcabilă, necesară pentru a detecta obiecte slabe din Sistemul Solar și pentru a urmări influența materiei întunecate asupra galaxiilor din întregul Univers vizibil.

Descoperire năucitoare: Astrofizicienii au găsit o galaxie fără materie întunecată