Home » Știință » Premieră medicală: celule canceroase agresive au fost transformate în celule sănătoase

Publicat: 31.08.2023

Celulele canceroase agresive ale unei forme de cancer infantil care se formează în țesutul muscular ar putea avea o nouă opțiune de tratament la orizont.

Oamenii de știință au făcut cu succes celulele de rabdomiosarcom să se transforme în celule musculare normale și sănătoase. Aceasta este o descoperire care ar putea duce la dezvoltarea de noi terapii pentru boală și la descoperiri similare pentru alte tipuri de cancere umane.

„Celulele se transformă literalmente în mușchi”, spune biologul molecular Christopher Vakoc, de la Cold Spring Harbor Laboratory (SUA).

„Tumoarea își pierde toate atributele de cancer. Celulele canceroase agresive se transformă dintr-unele care vor doar să se multiplice în celule dedicate contracției. Deoarece toată energia și resursele sunt acum dedicate contracției, celulele nu se pot întoarce la starea de multiplicare”, spune Vakoc.

Cum au fost forțate celulele canceroase agresive să devină sănătoase?

Cancerul nu este un lucru monolitic. Apare atunci când celulele din diferite părți ale corpului suferă mutații. Rabdomiosarcomul este un tip de cancer care este cel mai des întâlnit la copii și adolescenți. De obicei, începe în mușchiul scheletic atunci când celulele din acesta suferă mutații și încep să se înmulțească și să preia corpul.

Rabdomiosarcomul este agresiv și adesea mortal; ratele de supraviețuire pentru grupul cu risc intermediar sunt între 50 și 70%, informează Science Alert.

O opțiune de tratament care este promițătoare se numește terapie de diferențiere. A apărut atunci când oamenii de știință au observat că celulele leucemice nu sunt pe deplin mature, similar cu celulele stem nediferențiate care nu s-au dezvoltat încă pe deplin într-un anumit tip de celulă. Terapia de diferențiere obligă acele celule să-și continue dezvoltarea și să se diferențieze în tipuri specifice de celule mature.

Echipa a reușit o performanță similară pe un alt tip de cancer

În lucrările anterioare, Vakoc și echipa sa au inversat efectiv mutația celulelor canceroase care apar în sarcomul Ewing, un alt cancer din copilărie care apare de obicei în oase. Cercetătorii au vrut să vadă dacă pot repeta succesul cu rabdomiosarcomul, pentru care se credea că terapia de diferențiere nu este încă sufiecient de dezvoltată.

Oamenii de știință au folosit o tehnică de screening genetic pentru a restrânge genele care ar putea forța genele de rabdomiosarcom să-și continue dezvoltarea în celule musculare. Ei au găsit răspunsul într-o proteină numită factor de transcripție nuclear Y (NF-Y).

Celulele de rabdomiosarcom produc o proteină numită PAX3-FOXO1 care conduce la proliferarea cancerului și de care cancerul este dependent. Cercetătorii au descoperit că eliminarea NF-Y inactivează PAX3-FOXO1, care, la rândul său, forțează celulele să-și continue dezvoltarea, diferențiidu-se în celule musculare mature fără semne de activitate canceroasă.

Cu un pas mai aproape de noi tratamente

Acesta, spune echipa, este un pas cheie în dezvoltarea terapiei de diferențiere pentru rabdomiosarcom și ar putea aduce mai aproape momentul în care astfel de tratamente ar putea fi disponibile. Oamenii de știință spun că tehnica lor, demonstrată acum pe două tipuri diferite de sarcom, ar putea fi aplicabilă și altor sarcoame și tipuri de cancer, deoarece le oferă oamenilor de știință instrumentele necesare pentru a găsi cum să determine diferențierea celulelor canceroase.

„Fiecare medicament de succes are povestea sa de origine. Cercetările ca acesta sunt solul din care se nasc noile medicamente”, spune Vakoc.

Cercetarea a fost publicată în Proceedings of the National Academy of Sciences.

Iată de ce știi versurile unei melodii pe de rost chiar dacă nu ai mai ascultat-o de ani de zile