Home » Știință » Un rinichi de porc transplantat la un pacient în moarte cerebrală a continuat să funcționeze după mai bine de o lună

Publicat: 19.08.2023

Rinichiul de porc transplantat la un pacient în moarte cerebrală a continuat să funcționeze normal timp de mai bine de o lună, un pas esențial către o operație pe care echipa din New York speră să o încerce în cele din urmă la pacienții vii.

Cel mai recent experiment, anunțat de Universitatea Langone Health din New York (SUA), marchează cea mai lungă funcționare a unui rinichi de porc la o persoană, chiar dacă aceasta era decedată; iar experimentul nu s-a încheiat. Cercetătorii vor urmări performanța rinichiului pentru o a doua lună.

„Va funcționa acest organ ca unul uman? Până acum, se pare că da”, a declarat Dr. Robert Montgomery, directorul Institutului de transplant al NYU Langone.

„Arată chiar mai bine decât un rinichi uman”, a spus Montgomery pe 14 iulie, în timp ce înlocuia rinichii unui bărbat decedat cu un singur rinichi de la un porc modificat genetic și a văzut cum organul începe imediat să producă urină.

Rinichiul de porc transplantat la om, încă funcțional după o lună

Oamenii de știință din întreaga țară se întrec pentru a învăța cum să folosească organele animalelor pentru a salva vieți umane, iar corpurile donate pentru cercetare oferă o repetiție remarcabilă. Peste 100.000 de pacienți sunt pe lista națională de transplant și mii mor în fiecare an în așteptare, scrie The Guardian.

Posibilitatea ca rinichiul de porc transplantat la om să ajute într-o zi la ameliorarea deficitului de organe transplantabile a convins familia lui Maurice „Mo” Miller, în vârstă de 57 de ani, din nordul statului New York să-i doneze corpul pentru experiment.

„Mi-a fost greu”, a spus sora lui, Mary Miller-Duffy. Dar lui îi plăcea să-i ajute pe alții și „cred că asta și-ar fi dorit fratele meu. Așa că le-am oferit fratele meu”, spune ea.

„Va fi în cărțile medicale și va trăi pentru totdeauna”, a adăugat ea.

Până acum, transplanturile animal-om au eșuat

Încercările de transplant de la animal la om au eșuat timp de zeci de ani, deoarece sistemul imunitar al oamenilor a atacat țesutul străin. Acum, cercetătorii folosesc porci modificați genetic astfel încât organele acestora să se potrivească mai bine cu corpurile umane.

În 2022, cu permisiunea specială a autorităților de reglementare, chirurgii de la Universitatea din Maryland (SUA) au transplantat o inimă de porc modificată genetic, ca o ultimă încercare de a salva un om aflat pe moarte. Acesta supraviețuit două luni, apoi organul a cedat din motive care nu sunt pe deplin înțelese, dar care oferă lecții pentru încercări viitoare.

Acum, Food and Drug Administration ia în considerare dacă să permită unele studii mici, dar riguroase, ale transplanturilor de inimă sau rinichi de porc la pacienții voluntari.

O altă universitatea a avut și ea succes cu rinichiul de porc transplantat la om

Experimentul NYU este unul dintr-un șir de dezvoltări care vizează accelerarea începerii unor astfel de studii clinice. University of Alabama at Birmingham (UAB; din SUA) a raportat și ea un succes important: o pereche de rinichi de porc a funcționat în mod normal timp de șapte zile în interiorul altui corp donat.

Rinichii îndeplinesc o gamă largă de sarcini în organism, dincolo de producerea urinei. În jurnalul Jama Surgery, chirurgul de transplant dr. Jayme Locke, de la UAB, a raportat teste de laborator care documentează performanța organelor de porc modificate genetic. Ea a spus că experimentul de o săptămână a demonstrat că acestea ar putea „oferi o funcție renală care să susțină viața”.

Aceste experimente sunt esențiale pentru a răspunde la mai multe întrebări rămase „într-un cadru în care nu punem viața cuiva în pericol”, a spus Montgomery, chirurgul de transplant de rinichi de la NYU, care are el însuși un transplant de inimă și este foarte conștient de necesitatea unei noi surse de organe.

Cum a decurs operația?

Operația în sine nu este atât de diferită de miile pe care le-a efectuat „dar undeva în mintea ta este importanța a ceea ce faci… recunoscând că acest lucru ar putea avea un impact uriaș asupra viitorului transplanturilor”, a spus Montgomery.

Operația a avut un program bine stabilit. În acea dimineață, devreme, doctorii Adam Griesemer și Jeffrey Stern au zburat sute de kilometri către o unitate în care Revivicor Inc din Virginia găzduiește porci modificați genetic și au luat rinichii lipsiți de o genă care ar fi declanșat distrugerea imediată de către sistemul imunitar uman.

În timp ce aceștia se întorceau la NYU, Montgomery a îndepărtat ambii rinichi din corpul donat, astfel încât să nu existe nicio îndoială că versiunea de porc care urma să sosească va funcționa sau nu. Un rinichi de porc a fost transplantat, iar celălalt a fost depozitat pentru comparație la finalul experimentului.

O cercetare care educă publicul

„Ești mereu stresat”, a spus Griesemer. Dar când vezi că începe să funcționeze atât de repede, „ai parte de un fior și de multă ușurare”.

Cât ar trebui să dureze experimentul cu rinichiul de porc transplantat? Locke a spus că nu este clar, iar printre întrebările etice se numără perioada de timp cât se simte confortabil o familie și dacă experimentul adaugă la suferința lor. Deoarece menținerea unei persoane în moarte cerebrală la un ventilator este dificilă, decizia depinde și de cât de stabil este corpul donat.

În experimentul de o săptămână, corpul donat a fost suficient de stabil încât, dacă studiul nu ar fi trebuit să se încheie după această perioadă, „cred că ar fi putut dura mult mai mult, ceea ce cred că oferă o mare speranță”, a spus dr. Locke.

Dr. Muhammad Mohiuddin, de la Universitatea din Maryland, avertizează că nu este clar cât de mult va imita un corp decedat reacțiile unui pacient viu la un organ de porc, dar că această cercetare educă publicul despre xenotransplant, astfel încât „oamenii să nu fie șocați” atunci când va veni timpul să ca acesta să fie testat pe pacienți vii.

Cum reduci riscul de demență? Pune-ți creierul la contribuție!

Inteligența Artificială poate trata tumorile cerebrale mai rapid și mai eficient

De ce uneori ne simțim mai bătrâni decât suntem de fapt?

O vitamină comună ar putea preveni atacurile de cord