Home » Știință » Cele mai apropiate găuri negre de Pământ, descoperite în roiul stelar Hiade

Cele mai apropiate găuri negre de Pământ, descoperite în roiul stelar Hiade

Sursa foto: Jose Mtanous/EurekAlert
Publicat: 19.09.2023

Un articol publicat în revista Monthly Notices of the Royal Astronomical Society sugerează existența mai multor găuri negre în roiul Hiade – cel mai apropiat roi deschis de Sistemul Solar – fapt ce ar însemna că ar fi cele mai apropiate găuri negre de Pământ detectate vreodată.

Studiul este rezultatul unei colaborări între un grup de oameni de știință condus de Stefano Torniamenti, de la Universitatea din Padova (Italia), cu participarea semnificativă a lui Mark Gieles, profesor ICREA la Facultatea de Fizică, Institutul de Științe ale Cosmosului al Universității din Barcelona (ICCUB) și Institutul de Studii Spațiale din Catalonia (IEEC), și Friedrich Anders (ICCUB-IEEC).

Concret, descoperirea a avut loc în timpul unui sejur de cercetare al expertului Stefano Torniamenti la ICCUB, una dintre unitățile de cercetare care alcătuiesc IEEC.

Cele mai misterioase și fascinante fenomene din Univers

Încă de la descoperirea lor, găurile negre au reprezentat unul dintre cele mai misterioase și fascinante fenomene din Univers și au devenit obiectul de studiu al cercetătorilor din întreaga lume.

Acest lucru este valabil în special pentru găurile negre mici, deoarece acestea au fost observate în timpul detectării undelor gravitaționale. De la detectarea primelor unde gravitaționale în 2015, experții au observat numeroase evenimente care corespund fuziunilor perechilor de găuri negre de masă mică.

Evoluția roiului nu a putut șterge urmele populației anterioare de găuri negre

Pentru studiul publicat, echipa de astrofizicieni a folosit simulări care urmăresc mișcarea și evoluția tuturor stelelor din Hiade – situate la o distanță de Soare de aproximativ 45 de parseci sau 150 de ani-lumină – pentru a reproduce starea lor actuală, scrie EurekAlert.

Roiurile deschise sunt grupuri de sute de stele slab legate între ele, care au în comun anumite proprietăți, cum ar fi vârsta și caracteristicile chimice. Rezultatele simulării au fost comparate cu pozițiile și vitezele reale ale stelelor din Hyades, care sunt acum cunoscute cu precizie în urma observațiilor efectuate de satelitul Gaia al Agenției Spațiale Europene (ESA).

„Simulările noastre pot corespunde simultan cu masa și dimensiunea Hiade doar dacă în centrul roiului sunt prezente astăzi (sau până de curând) unele găuri negre”, spune Stefano Torniamenti, cercetător postdoctoral la Universitatea din Padova și primul autor al lucrării.

Proprietățile observate sunt cel mai bine reproduse simulări cu două sau trei găuri negre în prezent, deși simulările în care toate găurile negre au fost ejectate (acum mai puțin de 150 de milioane de ani, aproximativ ultimul sfert din vârsta roiului) pot oferi totuși o potrivire bună, deoarece evoluția roiului nu a putut șterge urmele populației anterioare de găuri negre.

Cum sunt distribuite aceste obiecte misterioase în galaxie?

Noile rezultate indică faptul că găurile negre născute în Hiade se află încă în interiorul roiului, sau foarte aproape de acesta. Acest lucru le face să fie cele mai apropiate găuri negre de Soare, mult mai aproape decât candidatul anterior (și anume gaura neagră Gaia BH1).

În ultimii ani, descoperirea Telescopului Spațial Gaia a făcut posibilă pentru prima dată studierea în detaliu a poziției și vitezei stelelor din roiurile deschise și identificarea cu încredere a stelelor individuale.

„Această observație ne ajută să înțelegem modul în care prezența găurilor negre afectează evoluția roiurilor stelare și modul în care contribuie, la rândul lor, la sursele de unde gravitaționale”, spune Mark Gieles, membru al Departamentului de Fizică Cuantică și Astrofizică al UB.

„Aceste rezultate ne oferă, de asemenea, o perspectivă asupra modului în care aceste obiecte misterioase sunt distribuite în galaxie”.

O gaură neagră de mărimea unei stele emite semnale radio pe care astronomii nu le pot explica

Cum am ști dacă Pământul s-ar fi format într-o gaură neagră?

Oamenii de știință au găsit „o uriașă gaură gravitațională” în Oceanul Indian

Test de cultură generală. Ce-ar fi dacă ai cădea într-o gaură prin centrul Pământului?