Home » Știință » Capsula OSIRIS-REx a ajuns pe Pământ cu mostrele de material extraterestru

Capsula OSIRIS-REx a ajuns pe Pământ cu mostrele de material extraterestru

Capsula OSIRIS-REx. Sursa foto: Keegan Barber/NASA via Getty Images/AFP/Profimedia
Publicat: 24.09.2023

Capsula OSIRIS-REx a ajuns pe Pământ duminică, 24 septembrie, cu 250 de grame de material extraterestru la bord, colectat de pe suprafața asteroidului Bennu.

OSIRIS-REx, prima misiune a Statelor Unite care a colectat mostre de pe un asteroid, a revenit pe Pământ duminică, 24 septembrie, cu numai puțin de 250 de grame de material extraterestru colectat de pe Bennu. Capsula cu mostrele extrase de pe suprafața lui Bennu a aterizat cu succes în deșertul din statul american Utah.

Materialul extraterestru de pe Bennu – roci și praf colectate de pe suprafața asteroidului în 2020 – va oferi oamenilor de știință o multitudine de informații despre momentul în care Soarele și planetele erau în procesul de formare, în urmă cu 4,5 miliarde de ani.

Capsula OSIRIS-REx a fost așteptată de mai multe echipe

Capsula OSIRIS-REx a fost așteptată de mai multe echipe, atât la bordul a patru elicoptere, cât și la sol, chiar la marginea zonei de aterizare astfel încât să fie recuperată imediat după aterizare. La aproximativ 25 de minute de la aterizare, primele echipe au ajuns la fața locului și au început manevrele de recuperare.

Echipele vor încerca să transporte cât mai rapid cu putință materialul de pe Bennu într-o încăpere de protecție, astfel încât mostrele să fie ferite de contaminarea cu mediul de pe Pământ, potrivit NASA.

Aterizarea capsulei OSIRIS-REx poate fi urmărită mai jos:

Sursa: YouTube

„Fiecare asteroid conține o parte diferită din povestea Sistemului Solar și cum s-a dezvoltat planeta noastră. Pe Bennu, am aflat că, spre deosebire de suprafața netedă la care ne așteptam, existau o mulțime de bolovani, iar aceștia, chiar dacă arătau ca bolovani, nu se comportau ca bolovanii de pe Pământ”, a declarat dr. Tom Statler, expert NASA în asteroizi și apărare planetară, pentru DESCOPERĂ.ro.

„Bennu nu este un pericol pentru noi în acest moment”

Deși este clasificat drept un „obiect potențial periculos”, cu o șansă de coliziune cu Pământul în septembrie 2182, asteroidul „Bennu nu este un pericol pentru noi în acest moment și nu cunoaștem în acest moment niciun asteroid ce prezintă un pericol pentru noi, dar vrem să fim capabili să dezvoltăm acea [oportunitate], iar faptul că OSIRIS-REx a studiat acel asteroid în detaliu ne oferă mai multe informații importante în cazul în care va trebui vreodată să acționăm”, a mai spus expertul NASA pentru DESCOPERĂ.ro.

Oamenii de știință abia așteaptă să studieze mostrele de material extraterestru colectate cu OSIRIS-REx. Cercetătorii cred că asteroidul Bennu conține apă și carbon, iar având în vedere că apa ar fi ajuns pe Pământ în urma impacturilor de asteroizi, aceste mostre s-ar putea dovedi extrem de valoroase.

„Există indicii că apa de pe Pământ ar fi venit de la asteroizi”

„Există indicii că apa de pe Pământ ar fi venit de la asteroizi, așa că dacă există cu adevărat o legătură între apa din corpurile noastre și apa dintr-o rocă din spațiu care s-ar fi prăbușit pe Pământ în urmă cu 4 miliarde de ani, atunci asta ne spune ceva profund despre ceea ce suntem noi și despre relația noastră cu planeta și spațiul cosmic”, a explicat dr. Tom Statler pentru DESCOPERĂ.ro.

Descoperit în 1999, Bennu trece pe lângă Pământ o dată la fiecare șase ani și chiar ar putea să ne lovească într-o zi de septembrie peste mulți de ani de acum încolo. Cercetătorii cred că Bennu s-a desprins dintr-un asteroid mai mare, bogat în carbon, în urmă cu 700 de milioane până la 2 miliarde de ani.

INTERVIU EXCLUSIV: DESCOPERĂ.ro a vorbit cu NASA despre misiunea OSIRIS-REx