Home » Știință » Ce au văzut cercetătorii de la NASA atunci când au deschis capsula OSIRIS-REx cu mostrele de pe asteroidul Bennu?

Publicat: 27.09.2023

Capsula OSIRIS-REx a revenit pe Pământ duminică, 24 septembrie, cu primele mostre de asteroid colectate de Statele Unite ale Americii. Acum, mostrele au fost aduse la Centrul Spațial Johnson din Houston, Texas, acolo de unde vor fi distribuite oamenilor de știință din toată lumea.

Mostrele de pe asteroidul Bennu au fost transportate la bordul unei aeronave C-17 a Forțelor Aeriene ale SUA. Cercetătorii vor analiza praful și rocile extrase de pe Bennu într-o încăpere sterilă, construită special pentru această misiune. În următoarele săptămâni, oamenii de știință vor cataloga și depozita fiecare piesă de hardware și fiecare fragment de asteroid aflat la interiorul capsulei.

Praful de pe asteroidul Bennu va fi supus analizelor chimice, mineralogice și fizice, iar cercetătorii vor avea în vedere și tipurile de rocă aflate la interiorul recipientului adus de OSIRIS-REx.

Ce au văzut cercetătorii atunci când au deschis capsula cu mostrele de asteroid?

Primele rezultate, dar și primele fotografii cu mostrele colectate de pe Bennu, vor fi făcute publice în data de 11 octombrie, a anunțat NASA.

În cadrul unei transmisiuni în direct cu publicul, organizată în seara zilei de marți, 26 septembrie, Dante Lauretta, investigator principal al misiunii OSIRIS-REx, a explicat ce au văzut cercetătorii atunci când au deschis capsula cu mostrele de asteroid.

„Am văzut un praf negru, sperăm că provine de pe Bennu și avem de gând să colectăm o parte mâine dimineață (n. red. miercuri, 27 septembrie), vor merge direct în laborator, avem o echipă pregătită, avem instrumente pregătite, așadar vom obține date mâine, iar până vineri ne vom da seama dacă avem praf de asteroid, dacă era materialul la care ne așteptam”, a spus Lauretta.

„Adevărata comoară se află în TAGSAM”

„Acesta este doar praful. Adevărata comoară se află în TAGSAM, pe care îl vom deschide abia spre sfârșitul săptămânii viitoare, iar acela va fi un proces îndelungat”, a adăugat Lauretta.

Sesiunea de întrebări și răspunsuri despre OSIRIS-REx, organizată de NASA, poate fi urmărită mai jos:

Sursa: YouTube

TAGSAM (Touch-and-Go Sample Acquisition Mechanism) este denumirea dată pentru brațul robotic cu o lungime de 3,4 metri atașat de nava spațială OSIRIS-REx și folosit pentru recoltarea de praf și roci de pe asteroidul Bennu. Cercetătorii se așteaptă să găsească cea mai mare cantitate de mostre de asteroid în capătul brațului robotic.

„Vrem să înțelegem cu adevărat cum s-a format planeta noastră”

„Vrem să înțelegem cu adevărat cum s-a format planeta noastră și ce a trebuit să se întâmple pe Pământ pentru a deveni un loc în care viața s-a putut dezvolta. Există indicii că apa de pe Pământ ar fi venit de la asteroizi, așa că dacă există cu adevărat o legătură între apa din corpurile noastre și apa dintr-o rocă din spațiu care s-ar fi prăbușit pe Pământ în urmă cu 4 miliarde de ani, atunci asta ne spune ceva profund despre ceea ce suntem noi și despre relația noastră cu planeta și spațiul cosmic”, a declarat dr. Tom Statler, expert NASA în asteroizi și apărare planetară, într-un interviu pentru DESCOPERĂ.ro.

Bennu este un asteroid descoperit în 1999 ce trece pe lângă planeta noastră o dată la fiecare șase ani. O relicvă a Sistemului Solar, Bennu este vechi de peste 4,5 miliarde de ani. Oamenii de știință cred că s-a format în principala centură de asteroizi dintre Marte și Jupiter, iar după aceea s-ar fi apropiat de Pământ. Tocmai pentru că este atât de vechi, Bennu ar putea conține molecule organice similare cu cele implicate în evoluția vieții pe Pământ.

Capsula OSIRIS-REx a ajuns pe Pământ cu mostrele de material extraterestru