Home » Știință » Misiunea Psyche, lansată cu succes de la Centrul Spațial Kennedy al NASA

Misiunea Psyche, lansată cu succes de la Centrul Spațial Kennedy al NASA

Publicat: 13.10.2023

În ziua de vineri, 13 octombrie 2023, nava spațială Psyche de la NASA a decolat de la Centrul Spațial Kennedy din Florida, SUA la bordul unei rachete SpaceX Falcon Heavy, la ora 17:19 (ora României).

ACTUALIZARE ORA 17:29 La 10 minute după lansare, totul decurge conform așteptărilor!

ACTUALIZARE ORA 17:19 Drum bun, Psyche! NASA a lansat cu succes prima misiune a omenirii către un asteroid metalic. Totul a decurs conform planului, în ciuda condițiilor meteorologice dificile la fața locului.

Știrea inițială:

Abia în 2029, după o călătorie de 3,5 miliarde de kilometri, nava spațială va ajunge la principala centură de asteroizi dintre Marte și Jupiter, acolo unde așteaptă cuminte asteroidul 16 Psyche.

Adânc în interiorul asteroidului metalic sunt ascunse secrete despre formarea Sistemului Solar și a planetelor stâncoase (inclusiv Pământul). Iată tot ce trebuie să știi despre misiunea Psyche, prima întâlnire a omenirii cu un asteroid metalic.

Asteroidul 16 Psyche, descoperit de un astronom italian în 1852

Observat pentru prima dată în 1852 de către astronomul italian Annibale de Gasparis, 16 Psyche este un asteroid metalic situat în centura de asteroizi la o distanță maximă de 600 milioane de kilometri de Pământ.

Având un diametru de aproximativ 279 kilometri, asteroidul în formă de cartof este unul dintre cei mai mari asteroizi cunoscuți din Sistemul Solar. Totodată, având un conținut metalic atât de crescut, Psyche ar valora de 70.000 de ori mai mult decât întreaga economie a lumii noastre.

Lansarea misiunii Pysche, transmisă în direct începând cu ora 16:30 (ora României):

Sursa: YouTube

Oamenii de știință sunt interesați de 16 Psyche pentru că prezintă semne ale unei planete eșuate. Alcătuit dintr-un miez de fier și învelișuri exterioare de metal, asteroidul ar fi fost cândva miezul unei planete la fel de mari ca Marte, însă coliziuni violente cu alte corpuri cerești din timpul formării Sistemului Solar au împiedicat formarea planetei.

Un experiment de ultimă generație

Nava spațială este aproape cât o camionetă și este alcătuită din panouri solare, un magnetometru, un spectrometru de raze gamma și neutroni, dar și instrument de imagistică multispectrală, toate necesare pentru studierea asteroidului. Nava se va deplasa în spațiu prin propulsie electrică solară, sistem ce folosește lumina solară pentru a accelera atomi de xenon.

În timpul călătoriei, nava spațială va ține legătura cu Pământul printr-un experiment de ultimă generație, numit Deep Space Optical Communications, care va folosi un laser pentru a transmit comunicații pe bandă largă înapoi pe planeta sa de origine, potrivit LiveScience.

Când va ajunge nava spațială la asteroidul Psyche?

Pentru a ajunge la destinație, nava Psyche va călători spre Marte și va folosi o ușoară propulsie înainte să facă înconjurul Planetei Roșii. Forța gravitațională ar trebui să permită navei să ajungă la asteroid până în august 2029.

Odată ajunsă la asteroid, nava Psyche va începe orbitarea, scanarea corpului ceresc și a suprafeței acestuia. Atunci când va ajunge și mai aproape de asteroid, nava spațială va folosi laserul pentru a măsura masa și densitatea lui Psyche, iar spectrometrul cu raze gamma și neutroni va determina forma și elementele prezente la suprafață.

6 lucruri de știut despre misiunea Psyche, prima întâlnire a omenirii cu un asteroid metalic

Praful și rocile de pe suprafața asteroidului Bennu conțin elementele de bază ale vieții

Primele imagini cu mostrele colectate de misiunea NASA OSIRIS-REx de pe asteroidul Bennu

Ce au văzut cercetătorii de la NASA atunci când au deschis capsula OSIRIS-REx cu mostrele de pe asteroidul Bennu?