Home » Știință » Ceva ciudat se întâmplă cu rocile de pe Marte care ajung pe Pământ

Ceva ciudat se întâmplă cu rocile de pe Marte care ajung pe Pământ

Foto: Jon Taylor/Flickr, CC BY-SA 2.0
Publicat: 13.11.2023

Oamenii nu au pus încă piciorul pe Planeta Roșie, dar rocile de pe Marte au ajuns la oameni. Bucăți de rocă marțiană scoase din lumea lor natală prin procese precum impacturile violente au parcurs un drum lung prin Sistemul Solar pentru a ajunge pe Pământ.

Pe măsură ce colectăm rocile de pe Marte, apare un tipar misterios. Majoritatea probelor par să fie roci care s-au format pe Planeta Roșie destul de recent; acest lucru este o ciudățenie, având în vedere că cea mai mare parte a suprafeței marțiene este atât de veche.

Este posibil ca măsurătorile vârstei să fie în mare parte greșite. Diferite tehnici de datare au dat rezultate diferite, ceea ce înseamnă că oamenii de știință nu sunt pe deplin încrezători în estimările momentului în care s-au format aceste roci.

Vârsta avută de rocile de pe Marte care ajung pe Pământ este foarte ciudată

O echipă de oameni de știință din SUA și Marea Britanie a găsit acum o modalitate de a rezolva această problemă. Și, spre surprinderea lor, multe dintre aceste roci sunt într-adevăr destul de tinere, având doar câteva sute de milioane de ani. Aceste informații ar putea oferi indicii despre cât timp a durat ca meteoriții să ajungă pe Pământ, precum și despre procesele geologice de pe Marte, informează Science Alert.

„Știm din anumite caracteristici chimice că acești meteoriți sunt cu siguranță de pe Marte”, spune vulcanologul Ben Cohen, de la Universitatea din Glasgow, care a condus cercetarea.

„Au fost expulzați de pe Planeta Roșie de evenimente de impact masiv, care au format cratere mari. Dar există zeci de mii de cratere de impact pe Marte, așa că nu știm exact de unde sunt meteoriții. Unul dintre cele mai bune indicii pe care le putem folosi pentru a determina craterul lor sursă este vârsta probelor”, spune cercetătorul.

Există aproximativ 360 de probe de meteoriți găsite pe Pământ care au fost identificate ca având o origine marțiană. Aproximativ 302 dintre acestea sunt clasificate drept shergotită, un tip de rocă de pe Marte bogată în metal, forjată în căldura activității vulcanice.

Pe baza a cât de plină de cratere este suprafața lui Marte, oamenii de știință au estimat că suprafața este destul de veche. Dacă suprafața ar fi mai tânără, împrospătată de activitatea vulcanică, multe dintre cratere ar fi șterse de fluxurile vulcanice. Așa că orice rocă aruncată de pe suprafața marțiană ar trebui să fie și ea veche.

Cum putem data pietrele de pe alte planete?

Nu numai că tehnicile de datare pe shergotită sunt complicate de componența acesteia, dar puținele informații pe care am reușit să culegem au sugerat că multe shergotite au mai puțin de 200 de milioane de ani. Acest lucru a condus la ceea ce este cunoscut sub numele de paradoxul vârstei shergotitelor, care îi deranjează pe oamenii de știință de zeci de ani.

Explicațiile pentru această vârstă posibilă surprinzător de mică au variat de la un singur punct de origine pentru toate shergotitele mai tinere, până la ideea că evenimentul de impact ar fi putut încălzi și zdrobi roca într-un asemenea grad încât vârsta ei a fost oarecum resetată. Dar aceste teorii nu s-au ridicat la nivelul dovezilor, pietrele în sine.

Metoda folosită pentru a determina vârsta shergotitelor este cunoscută sub numele de datare argon-argon, care se bazează pe descompunerea potasiului radioactiv în argon. Deoarece această rată de dezintegrare produce un raport cunoscut de izotopi de argon, oamenii de știință pot analiza acel raport pentru a determina cât timp are loc dezintegrarea radioactivă și, astfel, pot data proba de rocă.

Problema este că, aici pe Pământ, putem lua cu ușurință în considerare diferite surse de argon care se pot transforma într-o probă. Pentru shergotită, care a început pe o cu totul altă planetă și a petrecut cine știe cât timp în spațiu, acest lucru este mai complicat. Există cinci surse potențiale de argon pentru shergotită, în comparație cu doar trei pentru rocile Pământului.

Pentru a compensa acest lucru, Cohen și colegii săi au dezvoltat o metodă de corectare a contaminării cu argon de pe Pământ și spațiu. „Odată ce am făcut asta, vârstele găsite prin datarea argon-argon au apărut ca fiind mici și se potriveau perfect cu alte metode, cum ar fi cea uraniu-plumb”, explică Cohen.

De ce sunt rocile de pe Marte atât de tinere?

Oamenii de știință au datat șapte dintre rocile de pe Marte, găsind vârste cuprinse între cu 161 de milioane și 540 de milioane de ani în urmă. Cercetătorii spun că motivul pentru aceste date ar putea fi că bombardarea frecventă a lui Marte a spart suprafața mai veche, expunând roca mai tânără de dedesubt, care a fost completată de activitatea vulcanică. În cele din urmă, devine mai probabil ca acea rocă mai tânără să fie excavată și ejectată.

Activitatea vulcanică marțiană ar putea fi încă în desfășurare astăzi, iar Marte este sub bombardament constant. Oamenii de știință au estimat că aproximativ 200 de impacturi din fiecare an creează cratere de peste 4 metri în diametru. Deci, probabil, nu este surprinzător că roci mai tinere sunt aruncate ocazional către Pământ.

Cercetarea a fost publicată în Earth and Planetary Science Letters.

Ar putea cutremurele stelare să dezlege misterul exploziilor radio rapide?

Fără precedent: Astronomii au detectat o explozie radio la 8 miliarde de ani-lumină depărtare de Pământ