Home » Știință » Fără precedent: Astronomii au detectat o explozie radio la 8 miliarde de ani-lumină depărtare de Pământ

Publicat: 20.10.2023

O echipă internațională a observat o explozie de unde radio cosmice care a durat mai puțin de o milisecundă. Emisia radio rapidă (FRB) din cazul de față este cea mai îndepărtată detectată vreodată.

Sursa a fost găsită cu ajutorul lui Very Large Telescope (VLT) de la Observatorul European de Sud (ESO) într-o galaxie aflată atât de departe de noi încât lumina a avut nevoie de 8 miliarde de ani pentru a ajunge la Pământ.

Emisia radio rapidă este, de asemenea, cea mai energetică observată vreodată; în doar o fracțiune de secundă a produs echivalentul emisiilor generate de Soarele nostru în peste 30 de ani.

„Am reușit să stabilim cu precizie locul din care a venit explozia”

Descoperirea exploziei radio (FRB 20220610A) a fost făcută în iunie 2022 cu radiotelescopul ASKAP din Australia și chiar a doborât un record.

„Folosind rețeaua de antene de la ASKAP, noi am reușit să stabilim cu precizie locul din care a venit explozia”, a spus Stuart Ryder, astronom la Universitatea Macquarie din Australia și unul dintre autorii studiului publicat în jurnalul Science. „Apoi am folosit VLT al ESO din Chile pentru a căuta galaxia sursă, descoperind că e mai veche și mai departe decât orice altă sursă de FRB găsită până acum și cel mai probabil într-un grup mic de galaxii ce fuzionează”, a adăugat Ryder.

O nouă modalitate de „a cântări” Universul

Descoperirea confirmă că emisiile radio rapide pot fi folosite pentru a măsura „materia lipsă” dintre galaxii, astfel oferind o nouă modalitate de „a cântări” Universului.

Metodele actuale de estimare ale masei Universului duc la răspunsuri contradictorii și contestă modelul standard al cosmologiei. „Dacă adunăm toată cantitatea de materie normală din Univers – atomii din care suntem cu toții făcuți – aflăm că lipsește peste jumătate din ceea ce ar trebui să fie acolo astăzi”, a precizat Ryan Shannon, profesor la Universitatea Swinburne de Tehnologie din Australia, potrivit unui comunicat al ESO.

„Emisiile radio rapide simt acest material ionizat”

„Noi credem că materia lipsă se ascunde în spațiul dintre galaxii, dar ar fi atât de fierbinte și difuză încât este imposibil de văzut cu tehnici normale”, a mai spus Shannon.

Emisiile radio rapide simt acest material ionizat. Chiar și în spațiul aproape perfect gol, emisiile pot vedea toți electronii, iar asta ne permite să măsurăm cât de mult material este între galaxii”, a adăugat Shannon.

Descoperirea emisiilor radio rapide este cheia pentru măsurarea cu precizie a materiei lipsă din Univers. „Deși nu știm încă ce produce aceste explozii masive de energie, studiul confirmă că emisiile radio rapide sunt evenimente comune în cosmos și că le vom putea folosi pentru a detecta materia dintre galaxii, și vom înțelege mai bine structura Universului”, a conchis Shannon.

Astronomii vor putea în curând să detecteze explozii chiar mai vechi și mai îndepărtate

Rezultatele reprezintă limita a ceea ce poate fi obținut cu telescoapele de astăzi, deși astronomii vor putea în curând să detecteze explozii chiar mai vechi și mai îndepărtate, să găsească galaxiile sursă și să măsoare materia ce lipsește din Univers.

Observatorul internațional Square Kilometre Array (SKA) va construi două radiotelescoape în Africa de Sud și Australia ce vor fi capabile să găsească mii de FRB-uri, inclusiv unele foarte îndepărtate ce nu pot fi detectate cu instrumentele actuale.

Instrumentul Extremely Large Telescope de la ESO, un telescop de 39 metri aflat în deșertul Atacama din Chile, va fi unul dintre puținele telescoape capabile să studieze galaxiile surse pentru exploziile chiar mai îndepărtate decât FRB 20220610A.

Astronomii au detectat 25 de semnale radio noi care se tot repetă în spațiu