Home » Știință » 13 pulsari noi au fost descoperiți folosind radiotelescopul MeerKAT

13 pulsari noi au fost descoperiți folosind radiotelescopul MeerKAT

Publicat: 21.01.2023

Folosind radiotelescopul MeerKAT, astronomii de la Institutul Max Planck pentru Radio Astronomie (MPIfR) din Bonn, Germania, au detectat 13 pulsari noi în roiul globular Omega Centauri.

Descoperirea a fost detaliată într-o lucrare publicată în Monthly Notices of the Royal Astronomical Society.

Pulsarii sunt stele neutronice rotative puternic magnetizate care emit un fascicul de radiații electromagnetice. Pulsarii sunt de obicei detectați sub forma unor rafale scurte de emisii radio; cu toate acestea, unii dintre ei sunt observați și prin telescoape optice, cu raze X și cu raze gamma.

13 pulsari noi au fost descoperiți în Omega Centauri

Acum, o echipă de astronomi condusă de Weiwei Chen, de la MPIfR, raportează descoperirea de 13 pulsari noi în Omega Centauri (cunoscut și sub numele de NGC 5139), cel mai mare roi globular din galaxia noastră, situat la aproximativ 17.000 de ani-lumină distanță. Până în prezent, doar 5 pulsari au fost identificați în acest roi.

„Am folosit sensibilitatea superioară a radiotelescopului MeerKAT pentru a căuta pulsari în Omega Centauri… În această lucrare, am prezentat descoperirea a 13 pulsari în Omega Centauri, care crescut de cel puțin 3 ori populația de pulsari cunoscuți din acest roi”, au scris cercetătorii.

Noii pulsari (denumiți de la PSR J1326−4728F la PSR J1326−4728R) au fost găsiți în interiorul centrului și, de asemenea, între centru și jumătate din raza luminii lui Omega Centauri. Toate cele 13 noi obiecte cosmice pot fi clasificate ca pulsari de milisecundă (MSP) deoarece au perioade de rotație de sub 30 de milisecunde (între 2,27 și 18,95 ms). Șapte dintre ei s-au dovedit a fi sisteme binare, în timp ce restul de șase sunt pulsari izolați, scrie Phys.org.

Date tehnice despre noii pulsari

Pulsarii raportați în studiu au măsuri de dispersie în intervalul de 94,27 pc/cm3. Când vine vorba de perioadele orbitale ale celor șapte binare, s-a constatat că acestea sunt între aproximativ 0,094 și 1,18 zile. Astronomii au adăugat că șase binare au însoțitori foarte ușori și două dintre ele au eclipse aparente.

Descoperirea făcută de echipa lui Chen crește numărul de pulsari din Omega Centauri la 18 și face ca populația de pulsari a acestui roi să fie dominată de cei izolați (10 pulsari). Mai mult, toți pulsarii binari din acest roi, cu excepția PSR J1326−4728Q, au însoțitori de masă foarte mică (cu o masă mai mică de 0,1 mase solare), tipic pentru așa-numitele sisteme „văduvă neagră”.

Astronomii speră la viitoare noi descoperiri

Autorii lucrării speră să găsească mai mulți pulsari în Omega Centauri ca parte a sondajului în curs de desfășurare Transient and Pulsars with MeerKAT (TRAPUM).

„De asemenea, viitoarele observații TRAPUM cu receptoare în bandă UHF (550–1100 MHz) și în bandă S (1750–3500 MHz) vor crește foarte probabil și mai mult populația de pulsari cunoscuți din Omega Centauri în toate regiunile prin sondarea diferitelor ferestre spectrale”, au scris cercetătorii.

Roverul chinez de pe Marte nu poate fi trezit din hibernare