Home » Știință » Telescopul Hubble măsoară dimensiunea celei mai apropiate planete de mărimea Pământului, aflată în tranzit

Credit: NASA, ESA, L. Hustak (STScI)
Publicat: 21.11.2023

Telescopul spațial Hubble al NASA/ESA a măsurat dimensiunea celei mai apropiate exoplanete de mărimea Pământului care trece prin fața unei stele vecine.

Această aliniere, numită tranzit, deschide ușa pentru studii ulterioare pentru a vedea ce fel de atmosferă ar putea avea această lume stâncoasă.

Micuța planetă, LTT 1445Ac, a fost descoperită pentru prima dată de către satelitul NASA Transiting Exoplanet Survey Satellite în 2022. Dar geometria planului orbital al planetei în raport cu steaua sa, așa cum este văzută de pe Pământ, era incertă, deoarece TESS nu are rezoluția optică necesară.

Acest lucru înseamnă că detectarea ar fi putut fi un tranzit, în care o planetă trece doar pe lângă o mică porțiune din discul stelei-mamă. Acest lucru ar duce la o limită inferioară inexactă a diametrului planetei.

Ce fel de atmosferă ar putea avea această lume stâncoasă?

,,Cu ajutorul capacităților Hubble, am reușit să îi determinăm diametrul”, a declarat Emily Pass de la Centrul Harvard-Smithsonian pentru Astrofizică din Cambridge, Massachusetts, SUA.

Observațiile Hubble arată că planeta face un tranzit normal complet pe discul stelei, ceea ce dă o dimensiune reală de numai 1,07 ori diametrul Pământului. Acest lucru înseamnă că planeta este o lume stâncoasă, ca și Pământul, cu aproximativ aceeași gravitație la suprafață.

Însă, la o temperatură de suprafață de aproximativ 260 de grade Celsius, este prea fierbinte pentru viața așa cum o cunoaștem noi.

Planeta orbitează în jurul stelei LTT 1445A, care face parte dintr-un sistem triplu format din trei stele pitice roșii, aflat la 22 de ani lumină distanță, în constelația Eridanus.

Steaua are alte două planete

Steaua are alte două planete raportate care sunt mai mari decât LTT 1445Ac. O pereche strânsă de alte două stele pitice, LTT 1445B și C, se află la o distanță de aproximativ 4,8 miliarde de km de LTT 1445A, de asemenea rezolvată de Hubble.

,,Planetele în tranzit sunt interesante, deoarece le putem caracteriza atmosferele cu ajutorul spectroscopiei, nu doar cu Hubble, ci și cu telescopul spațial James Webb. Măsura noastră este importantă deoarece ne spune că este probabil că aceasta este o planetă terestră foarte apropiată”, a declarat Emily Pass de la Centrul Harvard-Smithsonian pentru Astrofizică din Cambridge, Massachusetts, SUA.

,,Există foarte puține planete terestre prețioase care sunt suficient de aproape pentru a ne permite să aflăm despre atmosferele lor – la doar 22 de ani-lumină distanță, LTT 1445Ac este chiar alături în termeni galactici, deci este una dintre cele mai bune planete de pe cer pentru a o urmări și a afla despre proprietățile sale atmosferice”, a adăugat Laura Kreidberg de la Institutul Max Planck pentru Astronomie din Heidelberg, Germania, scrie ESA.

Telescoapele Webb și Hubble și-au unit forțele și au creat cea mai colorată imagine cu Universul