Home » Știință » O galaxie fantomatică, observată de Telescopul Spațial Hubble în constelația Păunul

Galaxia lenticulară NGC 6684. Credit foto: ESA/Hubble & NASA, R. Tully
Publicat: 29.08.2023

NASA a oferit publicității o imagine neobișnuită surprinsă de celebrul Telescop Spațial Hubble. Este vorba despre galaxia lenticulară NGC 6684, care conferă acestei imagini realizate de telescopul spațial o lumină caldă, difuză.

Această galaxie, ce poate fi văzută datorită camerei performante pentru recensământul galaxiilor aflată la bordul lui Hubble, se află la o distanță de aproximativ 44 de milioane de ani-lumină de Pământ, în constelația Pavo.

Pavo (provine de la cuvântul latin care înseamnă „păun”) reprezintă una dintre cele patru constelații denumite colectiv Southern Birds (Păsările Sudului – în engleză).

Galaxia fantomatică, parte a constelației Păunul

Galaxiile lenticulare, așa cum este și NGC 6684 (lenticular se referă la forma de lentilă), formează un disc uriaș, dar duc lipsa spiralelor pe care le au de obicei aceste formațiuni. Un exemplu de galaxie care deține spirale este Andromeda. Asta face ca acestea să fie încadrate undeva între galaxii lenticulare și galaxii spirale, fapt care oferă această imagine difuză, fantomatică.

NGC 6684 duce, de asemenea, lipsa benzilor de praf cosmic întunecat pe care le au de obicei galaxiile, contribuind și aceasta la aparența spectrală, potrivit NASA.

Imaginea fantomatică, obținută în timpul unui recensământ

Informațiile din imaginea obținută au fost înregistrate în timpul unui recensământ al universului apropiat de această galaxie, numit Every Known Nearby Galaxy (Fiecare Galaxie Cunoscută din Apropiere). Scopul recensământului este acela de a observa toate galaxiile aflate pe o rază de peste 32 de milioane de ani-lumină distanță de Terra, pe care Telescopul Hubble încă nu le-a vizitat.

Înainte ca acest program să fie lansat, Hubble a observat aproximativ 75% dintre aceste galaxii din apropiere. Odată încheiat acest recensământ, vor fi dezvăluite noi perspective cu privire la stelele care formează această mare varietate de galaxii, într- mare varietate de medii.

Telescopul Hubble a surprins unul dintre cele mai vechi obiecte din galaxia noastră