Home » Știință » Telescopul Hubble a observat „un monstru galactic” în devenire

Telescopul Hubble a observat „un monstru galactic” în devenire

Credit foto: ESA/Hubble & NASA, H. Ebeling
Publicat: 23.07.2023

Telescopul Spațial Hubble al NASA/ESA a surprins un monstru în devenire într-o nouă observație cu excepționalul roi de galaxii eMACS J1353.7+4329, ce se află la aproximativ 8 miliarde de ani-lumină de Pământ, în constelația Câinii de Vânătoare (Canes Venatici).

Această colecție de cel puțin două roiuri de galaxii se află în proces de fuziune pentru a crea un monstru cosmic, rezultând astfel, un singur roi care acționează ca o lentilă gravitațională.

Lentilele gravitaționale sunt un exemplu dramatic al teoriei relativității generale, dezvoltată de Albert Einstein, în acțiune.

Un corp ceresc, cum ar fi un roi de galaxii, este suficient de masiv pentru a distorsiona spațiul-timp, ceea ce face ca traiectoria luminii din jurul obiectului să fie vizibil curbată, ca și cum ar fi vorba de o lentilă imensă.

„Un monstru galactic”, la 8 miliarde de ani-lumină de Pământ

De asemenea, lentila gravitațională poate mări obiectele îndepărtate, permițând astronomilor să observe obiecte care altfel ar fi prea slabe și prea îndepărtate pentru a fi detectate, scrie NASA.

De asemenea, poate distorsiona galaxiile din fundal, transformându-le în dungi de lumină.

Primele indicii ale lentilelor gravitaționale sunt deja vizibile în această imagine sub forma unor arcuri luminoase care se amestecă cu mulțimea de galaxii din eMACS J1353.7+4329.

Roiurile de galaxii se află în proces de fuziune

Datele din această imagine provin dintr-un proiect de observare numit „Monsters in the Making” (Monștri în Devenire n.r.), ce a folosit două dintre instrumentele Hubble pentru a observa cinci roiuri de galaxii excepționale la mai multe lungimi de undă.

Aceste observații pe mai multe lungimi de undă au fost posibile datorită instrumentelor Hubble Wide Field Camera 3 și Advanced Camera for Surveys.

Astronomii din spatele acestor observații speră să pună bazele unor studii viitoare ale unor vaste lentile gravitaționale cu ajutorul telescoapelor din noua generație, cum ar fi Telescopul Spațial James Webb al NASA/ESA/CSA.

Telescopul Webb a identificat primele fire ale „rețelei cosmice” din Universul timpuriu

Care este diferența dintre spațiul cosmic și spațiul cosmic îndepărtat?

Un asteroid „cât casa” a trecut recent pe lângă Pământ! Ce viteză a avut?

Hubble a observat „o creatură cosmică” la 700 de milioane de ani-lumină depărtare de Pământ